Väitös tietoverkkotekniikan alalta, M.Sc. Si-Ahmed Naas

Tekoälypohjainen viitekehys mobiilipalveluiden optimointiin
- Väitös Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta, informaatio- ja tietoliikennetekniikan laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: An AI-based Framework to Optimize Mobile Services

Tohtoriopiskelija: Si-Ahmed Naas
Vastaväittäjä: Prof. Christian Becker, University of Stuttgart, Saksa
Kustos: Prof. Stephan Sigg, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, informaatio- ja tietoliikennetekniikan laitos

Mobiiliverkon tilaajien määrän odotetaan saavuttavan 7,7 miljardia vuoteen 2028 mennessä, mikä asettaa ennennäkemättömiä vaatimuksia nousevien mobiiliverkkojen ylläpidolle. Internet of Things (IoT) kehittyessä tulee uusia 5G-palveluita ja uusia autonomisia käyttätapauksia, kuten ajoneuvoja, droneja ja robotteja, mobiiliverkkojen on vastattava yhä tiukentuviin suorituskykyvaatimuksiin erityisesti viiveen ja kaistanleveyden suhteen.

Näihin haasteisiin vastaamiseksi  tekoälyn (AI) ohjaama sopeutumiskyky, on nousemassa välttämättömäksi suunnitteluelementiksi tulevaisuuden mobiiliverkoille. Viime vuosina monissa tutkimuksissa tekoäly (AI) on esitelty parantamaan erilaisia keskeisiä suorituskykymittareita ja vähentämään mobiilipalveluiden toimintakustannuksia.

Tämä väitöskirja käsittelee haasteita, jotka nousevat tarpeesta käytännölliselle orkestroijan arkkitehtuurille joka optimoi mobiilipalveluita. Erityisesti esitetään tekoälypohjainen orkestrointiratkaisu, joka parantaa alhaisen datanopeuden mobiilipalveluita integroimalla tunnetietoa lisätäkseen henkilökohtaistamisen tasoa. Se myös parantaa korkean datanopeuden matkapuhelinpalveluita (virtuaalitodellisuus (VR)) käyttämällä tehokkaita järjestelmiä, jotka varmistavat sujuvan ja kevyen suoratoiston VR-kokemuksen.  Lisäksi esitetään uusi tietojen jakamista edistävä mekanismi, joka on vahvistettu salausratkaisulla ja mahdollistaa turvallisen ja käytännöllisen vaihtoehdon datan jakamiseen, mikä parantaa mobiilipalvelun päättelytarkkuutta ja suojaa käyttäjän tietosuojaa.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot:

Email  [email protected]
Mobile  0417234333

Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53