100 % Sähkötekniikan korkeakoulun tohtoreista on tyytyväisiä tutkintoonsa

Uraseurantakysely selvitti, kuinka vuonna 2014 tohtorin tutkinnon suorittaneet ovat työllistyneet.
Aalto University / Aalto students studying / photo: Aino Huovio

Yliopistojen työelämä- ja urapalveluiden Aarresaari-verkosto selvitti viime talvena, kuinka vuonna 2014 tohtorin tutkinnon suomalaisissa yliopistoissa suorittaneet ovat työllistyneet.

Kaikki kyselyyn vastanneet Sähkötekniikan korkeakoulun tohtorit olivat kyselyn aikaan työllistettyjä. Heistä 100 % oli tyytyväisiä tutkintoonsa oman uransa näkökulmasta. Yli neljä viidesosaa vastanneista pystyi hyödyntämään tohtoriopinnoissa oppimiaan tietoja ja taitoja nykyisessä työssään sekä koki nykyisen työnsä liittyvän väitöskirjansa aiheeseen.

63 % vastanneista työskenteli kyselyn aikaan pääsääntöisesti tutkimuksen parissa. Tämän lisäksi vastanneiden työtehtävät liittyivät useimmiten suunnitteluun ja kehitykseen (56 %) sekä konsultointiin ja valmennukseen (44 %). Jopa 94 % vastaajista oli tyytyväisiä uransa suuntaan.

”Tohtoriopinnot ovat valtava henkilökohtainen investointi ja vaativat vuosien sitoutunutta työtä. Niissä hankittu tieteellinen osaaminen kantaa kuitenkin läpi koko työuran. Olen todella iloinen nähdessäni, että valmistuneet tohtorimme menestyvät työelämässä ja ovat tyytyväisiä valintaansa. Koulumme on ylpeä tohtoreistaan, jotka vievät eteenpäin tärkeää viestiä tieteellisen osaamisen merkityksestä”, sanoo Sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen.

Koulumme on ylpeä tohtoreistaan, jotka vievät eteenpäin tärkeää viestiä tieteellisen osaamisen merkityksestä.

Jyri Hämäläinen

Uraseurantatutkimus on Aarresaari-verkoston (Suomen yliopistojen työelämä- ja urapalveluiden verkosto) kehittämä tutkimusmalli, jolla kartoitetaan maistereiden ja tohtoreiden työuria valtakunnallisesti valmistumisen jälkeen.

Sijoittumista arvioidaan työllisyystilanteen ja työllistymisen laadun näkökulmasta sekä työn ja tutkintojen vastaavuudella.

Kyselyyn vastasi kaikkiaan 805 henkilöä, joista Aalto-yliopistosta valmistuneita oli yhteensä 95. Näistä Sähkötekniikan korkeakoulusta tohtoriksi valmistuneita oli 16. Kyselyn vastausprosentti Sähkötekniikan korkeakoulussa oli 33 %.

Seuraava uraseurantakysely tehdään syksyllä 2018. Kysely lähetetään vuonna 2013 maisteriksi ja vuonna 2015 tohtoriksi valmistuneille.

Lisätietoja:

Ura- ja rekrytointipalveluiden asiantuntija
Kaisa Paasivirta

Teksti: Linda Koskinen

Kuva: Aino Huovio

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.