Uutiset

Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonta kehittyy – Osaamista voi päivittää nyt myös pienillä osaamiskokonaisuuksilla

Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen sisältö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia oppia uutta ja päivittää osaamista. Erilaiset mikro-oppimissisällöt ja niistä muodostuvat osaamiskokonaisuudet vastaavat erityisen hyvin nopeasti syntyviin osaamistarpeisiin.
scrolling website

Työelämän muuttuessa yhden tutkinnon suorittaminen ja osaamisen rakentaminen sen päälle ei enää riitä. Useiden vuosien korkeakoulututkinto on myös liian hidas tapa reagoida eri aloilla nouseviin osaajatarpeisiin.

Me Aalto-yliopistossa uskomme, että perinteisen lineaarisesti etenevän oppimiskäyrän sijaan oppiminen on joustavaa ja laaja-alaista. Tämän takia puhummekin elämänlaajuisesta oppimisesta, joka ottaa huomioon muuttuvan maailman tarpeet, yksilölliset elämäntilanteet ja erilaiset tavat oppia.

Aalto-yliopisto tarjoaa kaikille oppimisesta kiinnostuneille monipuolisen ja laajan yli 400 kurssia ja ohjelmaa sisältävän opetusportfolion, joka kattaa erilaisia opetusmuotoja pienistä osaamiskokonaisuuksista täydennyskoulutusohjelmiin ja kokonaisiin tutkintoihin asti.

Kaiken tarjottavan koulutuksen ytimessä on korkealaatuinen, viimeisimpään tutkimukseen ja tutkinto-opetukseen perustuva opetus, jossa yhdistyvät monialaisesti tiede, taide, tekniikka ja talous. Aalto-yliopistossa kehitetään jatkuvasti uudenlaisia opetustapoja, joissa korostuvat erityisesti digipedagogiikka sekä informaali oppiminen. Haluamme tarjota osallistujille parhaan mahdollisen oppimiskokemuksen Aallon huipputason opettajien johdolla.

Jatkuva oppiminen on yksi yliopistojen päätehtävistä

Vaikka osaamisen päivittäminen, täydentäminen ja laajentaminen on pitkälti yksilön vastuulla, on koko yhteiskunnan yhteinen tehtävä varmistaa, että siihen tarjotaan mahdollisuuksia.

Vuonna 2019 korkeakoululakiin lisättiin yliopistojen kolmen päätehtävän – opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen – jatkoksi jatkuva oppiminen. Aallossa onkin tehty aktiivista kehitystyötä sen eteen, että osaamistaan täydentäville suunnattu tarjonta on relevanttia ja oikea-aikaista.

Viime vuosien epävarmat ajat eivät ole erityisesti helpottaneet toiminnan suunnittelua, mutta ainoa vaihtoehto on katsoa rohkeasti eteenpäin. Uuden tiedon omaksuminen ja avoin suhtautuminen tulevaisuuteen ovat yksilön ja yhteiskunnan menestyksen elinehtoja.

Joulukuussa 2022 julkaistussa kansallisessa korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategiassa opetus- ja kulttuuriministeriö alleviivasi jatkuvan oppimisen tärkeyttä ja linjasi, että ”tulevaisuudessa korkeakoulujen jatkuva oppiminen lisää osallisuutta, uudistaa sivistysperustaa ja vahvistaa tieteeseen ja tutkimukseen perustuvaa maailmankuvaa”. Strategiassa nimetyissä toimenpiteissä korostuvat avoin korkeakouluopetus, selkeät polut asiantuntijana kehittymiseen ja pätevöitymiseen sekä TKI-toimintaan pohjaavat koulutusratkaisut yhteisöille. Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen suunnitelmat ja tavoitteet ovat linjassa näiden tunnistettujen toimenpiteiden kanssa.

Uudet teknologiat mahdollistavat uusia tapoja oppia

Yksi tärkeimmistä Aallon elämänlaajuisen oppimisen kehityskohteista ovat pienet osaamiskokonaisuudet (microcredentials), joissa oppiminen keskittyy lyhyille kursseille tai moduuleihin.

”Toisin kuin perinteiset akateemiset tutkinnot, joiden suorittaminen voi kestää vuosia, pienet osaamiskokonaisuudet omaksutaan paljon lyhyemmässä ajassa. Joustavuus, keskittyminen tiettyyn aiheeseen ja nopea suoritusaika tekevät niistä houkuttelevan vaihtoehdon opiskelijoille, jotka haluavat nopeasti hankkia uusia taitoja, tai ammattilaisille, jotka haluavat lisätä olemassa olevaa osaamistaan”, kertoo elämänlaajuisen oppimisen liiketoimintajohtaja Laura Sivula.

Pienet osaamiskokonaisuudet voivat sisältää erilaisia elementtejä, kuten mikro-oppimista tai tutkintokursseja. Esimerkiksi mikro-oppimisen kokonaisuuksia voidaan pinota mikrokursseiksi ja edelleen pieniksi osaamiskokonaisuuksiksi.

Joustavuus, keskittyminen tiettyyn aiheeseen ja nopea suoritusaika tekevät pienistä osaamiskokonaisuuksista houkuttelevan vaihtoehdon.

Laura Sivula

Toinen Aallon elämänlaajuisen oppimisen kehityskohde on lohkoketjuteknologiaan perustuvat osaamistodistukset. Niiden tallentaminen lohkoketjuun takaa niiden aitouden. Jatkuvan oppimisen osaamistodistusmalli voi sisältää erilaisia koulutus- ja osaamistietoja, mikä mahdollistaa yksilöllisen ja monipuolisen osaamisprofiilin rakentamisen. Osaamistodistukset on helppo tallentaa omaan osaamislompakkoon mobiililaitteilla.

”Oppijalle on tärkeä pystyä säilyttämään omia suoritustodistuksiaan varmennetussa muodossa. Oppija pystyy myös kerryttämään pienemmistä kursseista isompia osaamiskokonaisuuksia, jotka viestittävät erityisosaamista työmarkkinoilla. Tulevaisuudessa osaamistodistukset seuraavat eurooppalaista mallia ja ovat hyödynnettävissä myös eurooppalaisilla työmarkkinoilla”, Sivula sanoo.

Elämänlaajuinen oppiminen

Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen tarjonta auttaa sinua kehittämään osaamistasi alati muuttuvassa ympäristössä.

Tutustu Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjontaan
Henkilö istuu merinäkoalan edessä kuulokkeet päässä ja selaa tablettia hymyillen
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana
CS Teacher of the year 2024
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Arto Hellas valittu tietotekniikan laitoksen vuoden opettajaksi 2024

Vuoden opettaja julkistettiin tietotekniikan laitoksen tilaisuudessa keskiviikkona 18. joulukuuta 2024.