Uutiset

Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonta kehittyy – Osaamista voi päivittää nyt myös pienillä osaamiskokonaisuuksilla

Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen sisältö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia oppia uutta ja päivittää osaamista. Erilaiset mikro-oppimissisällöt ja niistä muodostuvat osaamiskokonaisuudet vastaavat erityisen hyvin nopeasti syntyviin osaamistarpeisiin.
scrolling website

Työelämän muuttuessa yhden tutkinnon suorittaminen ja osaamisen rakentaminen sen päälle ei enää riitä. Useiden vuosien korkeakoulututkinto on myös liian hidas tapa reagoida eri aloilla nouseviin osaajatarpeisiin.

Me Aalto-yliopistossa uskomme, että perinteisen lineaarisesti etenevän oppimiskäyrän sijaan oppiminen on joustavaa ja laaja-alaista. Tämän takia puhummekin elämänlaajuisesta oppimisesta, joka ottaa huomioon muuttuvan maailman tarpeet, yksilölliset elämäntilanteet ja erilaiset tavat oppia.

Aalto-yliopisto tarjoaa kaikille oppimisesta kiinnostuneille monipuolisen ja laajan yli 400 kurssia ja ohjelmaa sisältävän opetusportfolion, joka kattaa erilaisia opetusmuotoja pienistä osaamiskokonaisuuksista täydennyskoulutusohjelmiin ja kokonaisiin tutkintoihin asti.

Kaiken tarjottavan koulutuksen ytimessä on korkealaatuinen, viimeisimpään tutkimukseen ja tutkinto-opetukseen perustuva opetus, jossa yhdistyvät monialaisesti tiede, taide, tekniikka ja talous. Aalto-yliopistossa kehitetään jatkuvasti uudenlaisia opetustapoja, joissa korostuvat erityisesti digipedagogiikka sekä informaali oppiminen. Haluamme tarjota osallistujille parhaan mahdollisen oppimiskokemuksen Aallon huipputason opettajien johdolla.

Jatkuva oppiminen on yksi yliopistojen päätehtävistä

Vaikka osaamisen päivittäminen, täydentäminen ja laajentaminen on pitkälti yksilön vastuulla, on koko yhteiskunnan yhteinen tehtävä varmistaa, että siihen tarjotaan mahdollisuuksia.

Vuonna 2019 korkeakoululakiin lisättiin yliopistojen kolmen päätehtävän – opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen – jatkoksi jatkuva oppiminen. Aallossa onkin tehty aktiivista kehitystyötä sen eteen, että osaamistaan täydentäville suunnattu tarjonta on relevanttia ja oikea-aikaista.

Viime vuosien epävarmat ajat eivät ole erityisesti helpottaneet toiminnan suunnittelua, mutta ainoa vaihtoehto on katsoa rohkeasti eteenpäin. Uuden tiedon omaksuminen ja avoin suhtautuminen tulevaisuuteen ovat yksilön ja yhteiskunnan menestyksen elinehtoja.

Joulukuussa 2022 julkaistussa kansallisessa korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategiassa opetus- ja kulttuuriministeriö alleviivasi jatkuvan oppimisen tärkeyttä ja linjasi, että ”tulevaisuudessa korkeakoulujen jatkuva oppiminen lisää osallisuutta, uudistaa sivistysperustaa ja vahvistaa tieteeseen ja tutkimukseen perustuvaa maailmankuvaa”. Strategiassa nimetyissä toimenpiteissä korostuvat avoin korkeakouluopetus, selkeät polut asiantuntijana kehittymiseen ja pätevöitymiseen sekä TKI-toimintaan pohjaavat koulutusratkaisut yhteisöille. Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen suunnitelmat ja tavoitteet ovat linjassa näiden tunnistettujen toimenpiteiden kanssa.

Uudet teknologiat mahdollistavat uusia tapoja oppia

Yksi tärkeimmistä Aallon elämänlaajuisen oppimisen kehityskohteista ovat pienet osaamiskokonaisuudet (microcredentials), joissa oppiminen keskittyy lyhyille kursseille tai moduuleihin.

”Toisin kuin perinteiset akateemiset tutkinnot, joiden suorittaminen voi kestää vuosia, pienet osaamiskokonaisuudet omaksutaan paljon lyhyemmässä ajassa. Joustavuus, keskittyminen tiettyyn aiheeseen ja nopea suoritusaika tekevät niistä houkuttelevan vaihtoehdon opiskelijoille, jotka haluavat nopeasti hankkia uusia taitoja, tai ammattilaisille, jotka haluavat lisätä olemassa olevaa osaamistaan”, kertoo elämänlaajuisen oppimisen liiketoimintajohtaja Laura Sivula.

Pienet osaamiskokonaisuudet voivat sisältää erilaisia elementtejä, kuten mikro-oppimista tai tutkintokursseja. Esimerkiksi mikro-oppimisen kokonaisuuksia voidaan pinota mikrokursseiksi ja edelleen pieniksi osaamiskokonaisuuksiksi.

Joustavuus, keskittyminen tiettyyn aiheeseen ja nopea suoritusaika tekevät pienistä osaamiskokonaisuuksista houkuttelevan vaihtoehdon.

Laura Sivula

Toinen Aallon elämänlaajuisen oppimisen kehityskohde on lohkoketjuteknologiaan perustuvat osaamistodistukset. Niiden tallentaminen lohkoketjuun takaa niiden aitouden. Jatkuvan oppimisen osaamistodistusmalli voi sisältää erilaisia koulutus- ja osaamistietoja, mikä mahdollistaa yksilöllisen ja monipuolisen osaamisprofiilin rakentamisen. Osaamistodistukset on helppo tallentaa omaan osaamislompakkoon mobiililaitteilla.

”Oppijalle on tärkeä pystyä säilyttämään omia suoritustodistuksiaan varmennetussa muodossa. Oppija pystyy myös kerryttämään pienemmistä kursseista isompia osaamiskokonaisuuksia, jotka viestittävät erityisosaamista työmarkkinoilla. Tulevaisuudessa osaamistodistukset seuraavat eurooppalaista mallia ja ovat hyödynnettävissä myös eurooppalaisilla työmarkkinoilla”, Sivula sanoo.

Elämänlaajuinen oppiminen

Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen tarjonta auttaa sinua kehittämään osaamistasi alati muuttuvassa ympäristössä.

Tutustu Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjontaan
Henkilö istuu merinäkoalan edessä kuulokkeet päässä ja selaa tablettia hymyillen
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opiskelijoita kampuksella. Kuva: Henri Vogt
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yhä harvempi yliopisto-opiskelija jää kotiseudulleen Suomen suurimmissa kaupungeissa – uusi selvitys näyttää kaupunkikohtaiset erot

Aalto-yliopiston kaupunkitaloustieteen tutkimusryhmä AlueAvain on tarkastellut Tilastokeskuksen yksilötason rekisteriaineistojen avulla yliopisto-opiskelijoiden muuttoliikkeitä Suomen suurimmissa kaupungeissa viimeisten 20 vuoden aikana. Tarkastelussa vertailtiin erikseen pääkaupunkiseudun kuntia sekä Tamperetta, Turkua ja Oulua.
Kuva: Mikko Huotari.
Yliopisto Julkaistu:

Sururyhmä läheisensä menettäneille

Keväällä 2025 järjestetään sururyhmä läheisensä menettäneille Aallon opiskelijoille ja työntekijöille.
Ylhäältä kuvattu meriaalto ja '5th edition Ulisses' teksti.
Opinnot Julkaistu:

Muoviton meri -kesäkurssi Lissabonissa, hae mukaan 15. joulukuuta mennessä

Kurssi toteutetaan verkossa tammikuusta huhtikuuhun 2025 ja lähiopetuksena Lissabonissa heinäkuussa 2025.
Kuva jossa teksti ShanghaiRanking Global Ranking of Academic Subjects 2024
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston meritekniikka ylsi 22. sijalle maailmanlaajuisesti

Aalto-yliopisto sijoittui jälleen korkealle maailman yliopistoja vertailevan ShanghaiRankingin alakohtaisissa arvioinneissa.