Aallon opiskelijoiden autonominen hallinosturi innovaatiokilpailun voittoon

Opiskelijat tekivät tekoälyn avulla tavallisesta hallinosturista robotin. Autonominen nosturi suunnittelee itselleen parhaimman reitin, jota pitkin se siirtää suuria esineitä halutulta alueelta toiselle. Anturin avulla nosturi havaitsee ja väistää varastossa yleiset esteet, kuten ihmiset, ajoneuvot, isot koneet, seinät ja varastohyllyt.
Innovaatiokilpailun voittanut joukkue.
Kuvassa voittajajoukkue: Joonas Pulkkinen (vas.), Janne Salovaara, Kaarle Patomäki, Sampo Simolin, Mikko Lähteenmäki ja Joakim Högnäsbacka. Kuva: Eeva Anundi.

Tekniikan opiskelijoille järjestetyn innovaatiokilpailun voitti tänä vuonna ylivoimaisesti Aalto-yliopiston opiskelijoiden suunnittelema autonominen hallinosturi. Se kartoittaa laserskannerin (LiDAR) avulla ympäristönsä, muodostaa siitä kartan, suunnittelee siihen parhaan mahdollisen reitin ja nostaa halutun esineen määränpäähän ilman törmäyksiä. Käytännössä opiskelijat tekivät siis tavallisesta hallinosturista robotin.

”Oli hienoa, että saimme luotua ohjelmistoon älyä niin, että nosturi pystyy väistelemään kaikkia esteitä”, iloitsee voittajatiimin jäsen Janne Salovaara. Salovaara opiskelee viidettä vuotta Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa. ”Meillä oli loppujen lopuksi aika monimutkainen idea, jonka saimme toimimaan hyvin. Ja vielä aika lyhyessä ajassa.”

Anturiteknologiaan erikoistuneen SICK Finlandin toimitusjohtaja Ari Rämö on samaa mieltä, että voittajatiimin tuotos on poikkeuksellisen hieno. Innovaatiossa oli käytetty kilpailijoille annettua tuotetta erittäin hyvin, ja lisäksi laitettu se liikkumaan ja pyörimään. Myös sovelluksesta tulevan datan käsittely oli tehty hienosti.

Tekijätiimiin kuuluivat Arnab Chattopadhyay, Joakim Högnäsbacka, Mikko Lähteenmäki, Kaarle Patomäki, Joonas Pulkkinen, Janne Salovaara, Sampo Simolin ja ohjaavina opettajina Panu Kiviluoma ja Timo Oksanen.

Toisen palkinnon sai Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kehittämä sovellus, jonka avulla voidaan valvoa tunnelinsuun liikettä ja parantaa sen turvallisuutta. Kolmanneksi sijoittui oululaisopiskelijoiden kehittämä helikopterin laskeutumisavustin. Lisäksi Tampereen ja Vaasan ammattikorkeakoulun tiimeille myönnettiin kunnamaininta.

Lisätietoja kilpailusta ja innovaatioista:

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Aallon logo talon katolla
Nimitykset Julkaistu:

Neljä uutta professoria Insinööritieteiden korkeakouluun

Työelämäprofessorit Hannele Holttinen ja Teemu Manderbacka sekä apulaisprofessorit Mikko Suominen ja Risto Ojala nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.