Aallon opiskelijoille Damy ry:n tunnustuspalkinnot

Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon ystävät Damy ry:n Tulevaisuus-palkinto nostaa esiin lahjakkaiden opiskelijoiden näkemyksiä kestävästä ja luonnonvaroja säästävästä suunnittelusta ja visuaalisesta kulttuurista. Palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran 20.8.2024.
Värikästä kuvitusta kansalaisen ympäristöoppaaseen
Kuva: Savannah Vize

Tulevaisuus-palkinnon sai Oulun yliopistosta arkkitehdiksi valmistunut Jyri Fält, joka tutki yhdyskuntasuunnittelun alan lopputyössään Helsingin Hakaniemenrannan täydennysrakentamista resilienssi-käsitteen pohjalta.

Kahdelle Aalto-yliopiston opiskelijalle myönnettiin tunnustuspalkinnot. Fashion, Clothing and Textile Design -koulutusohjelmasta valmistunut Praejeen Kunawong tutki taiteen maisterin työssään hävikkiruuan hyödyntämistä tekstiilikuitujen värjäyksessä. Työhön sisältyi värjäyskokeiluja ruokajätteillä, kuten avokadonsiemenillä, käytetyillä kahvinpuruilla ja sipulinkuorilla, sekä erilaisten kudontatekniikoiden kehittelyä. Lopputuloksena syntyi kaunis tekstiilinäytteiden kirjasto ja innovatiivisia tapoja käyttää luontoa säästäviä väriaineita.

Värjäyskokeiluja
Kuva: Praejeen Kunawong
Värikästä kuvitusta kansalaisen ympäristöoppaaseen
Kuva: Savannah Vize

Creative Sustainability -koulutusohjelmasta valmistunut Savannah Vize tutki lopputyössään ympäristökriisin osa-alueiden havainnollistamista leikillisyyden ja pelillisyyden avulla. Osallistavan suunnittelun metodeilla toteutettu iloisen visuaalinen pelikirja helpottaa ilmastonmuutokseen liittyvien vaikeiden kysymysten käsittelyä ja innostaa aktiiviseen osallistumiseen sekä ajattelun että tekojen tasolla.

Damyn Tulevaisuus-palkinto pyrkii vahvistamaan muotoilun ja arkkitehtuurin asemaa suomalaisen yhteiskunnan rakentamisessa. Palkintoehdokkaita pyydettiin kaikista Suomen korkeakouluista, joiden koulutusohjelmista valmistuu arkkitehtuurin, maisema-arkkitehtuurin, sisustusarkkitehtuurin tai muotoilun alan maistereita.

Palkinnonsaajat valitsi Damyn hallitus. Esituomariston muodostivat professori emeritus Yrjö Sotamaa, arkkitehti Pia Sarpaneva, muotoilija Hannu Kähönen ja arkkitehti Miina Jutila. Tuomariston sihteerinä toimi Timo Heikka.

Damy on arkkitehtuurista ja muotoilusta kiinnostuneiden aktiivinen yhdistys. Vuonna 1987 Taideteollisuusmuseon ystävät -nimisenä perustetun Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon ystävät Damy ry:n tarkoitus on paitsi tukea ystävämuseoidensa toimintaa, tehdä suomalaista arkkitehtuuria ja muotoilua tunnetuksi ja lisätä jäsentensä yhteenkuuluvuuden tunnetta.

URL kopioitu

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.