Aallosta ponnistanut Canatu Oy sai 22 miljoonan euron rahoituksen

Taipuisaa ja muovailtavaa hiilimateriaalikalvoa valmistava yritys aikoo tuplata työntekijämääränsä ja suunnittelee uuden tehtaan rakentamista.

Canatu Oy on nanoteknologian menestystarina, sanoo professori Esko Kauppinen. Kuva: Kira Leskinen.

Professori Esko Kauppisen ja hänen tutkijakollegoidensa vuonna 2008 perustama Canatu Oy on saanut 22 miljoonan myöhäisen vaiheen rahoituksen. Summa koostuu eri tahojen tekemistä, yhteensä 10 miljoonan euron sijoituksista sekä Euroopan investointipankin myöntämästä 12 miljoonan euron lainasta, ja se on suurimpia suomalaisen startupin koskaan saamia rahoituksia.

Canatu Oy valmistaa taipuisaa ja muovailtavaa hiilimateriaalikalvoa kosketusnäyttöihin ja sensoreihin. Tuote perustuu Kauppisen ja hänen tutkimusryhmänsä vuonna 2006 keksimään, nanonupuksi nimettyyn, hiilen yhdistelmänanomateriaaliin.

– On ollut hienoa seurata yrityksen matkaa tutkimuslaboratoriosta markkinoille. Canatu Oy on nanoteknologian menestystarina, Kauppinen iloitsee.

Tähän asti hiilimateriaalikalvoa on valmistettu merkittävälle autoteollisuuden asiakkaalle. Erinomaisten kokemusten rohkaisemina tuotantoa on nyt tarkoitus laajentaa myös innovatiiviseen kuluttajaelektroniikkaan ja muiden autoteollisuuden yritysten tarpeisiin. Canatu Oy sijoittaakin saamansa rahoituksen tutkimus- ja kehitystyöhön ja tuotannon laajentamiseen.  Suunnitelmissa on myös uuden, suuremman tehtaan rakentaminen. Yrityksen pääkonttori ja tuotantotilat ovat Helsingissä. Tällä hetkellä Canatu Oy työllistää 40 ihmistä, mutta yritys aikoo tuplata määrän lähitulevaisuudessa.

Lisätietoja:

Erkki Soininen, Vice President Marketing and Sales
P. 040 574 1504

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.