Aalto Alumni Strategy Circle -tapahtumassa jaettiin fuusioiden ja yrityskauppojen parhaita käytäntöjä
Aalto-yliopiston alumnien Strategy Circle kokoontuu 3-4 kertaa vuodessa. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille Aallon alumneille, jotka ovat kiinnostuneita strategia-aiheesta. "Aalto Alumni Strategy Circle on loistava tapahtuma, joka edistää keskustelua strategia-alan ammattilaisten kesken, mutta tuo myös uusia ideoita akateemiselta puolelta", sanoo Aalto-yliopiston alumniverkoston johtoryhmän puheenjohtaja Kaj Hagros.
Ensimmäinen Strategy Circle -tapahtuma järjestettiin 30. marraskuuta 2022, ja siinä keskusteltiin fuusioiden ja yrityskauppojen (M&A) parhaista käytännöistä. Puhujina olivat Warwick Business Schoolin strategiaprofessori Koen Heimeriks, Esperi Caren yritysjärjestelyistä vastaava Sebastian Knight ja Pricewaterhouse Coopersin osakas Marko Koski.
Koen Heimeriks kertoi näkemyksiä uusimmasta tutkimuksestaan yhteistyön edistämisestä yritysostojen integrointiprosessissa. Hän korosti, että on tärkeää ottaa myyjän avainhenkilöt mukaan ja antaa heidän vaikuttaa siihen, miten integraatio toteutetaan. Hän huomautti myös, että synergioiden luomista voidaan edistää luomalla kannustimia yhteistyöhön osallistumiselle eikä pelkästään taloudellisten tulosten saavuttamiselle.
Marko Koski muistutti kuulijoita siitä, että useimmat yritysostot eivät todellisuudessa saavuta alkuperäisiä tavoitteita. Hän korosti, että on tärkeää sovittaa yrityskauppaprosessi yhteen kokonaisstrategian kanssa ja erityisesti, että yritysostajien tulisi keskittyä enemmän arvon luomiseen kaupan tekemisen jälkeen.
Sebastian Knight kertoi, miten terveydenhuollon palveluntarjoaja Esperi Care hallitsee yritysosto- ja integraatioprosessin. Hän totesi myös, että on tärkeää olla järjestelmällinen. Yritys on toteuttanut noin 140 yrityskauppaa ja sillä on yksityiskohtainen prosessi niiden hallintaa varten. Henkilökohtainen kokemus ja yhteydet mahdollisiin ostokohteisiin ovat kuitenkin myös tärkeitä.
Yhteisessä keskustelussa todettiin, että tyypillisesti otamme huomioon vain ostajan/hankkijan puolen, mutta unohdamme myyjän puolen. Jos aikoo myydä yrityksensä, sen voi tehdä vain kerran. Myyjät voivat myös olla strategisia ja miettiä potentiaalisia ostajia ja luoda kontakteja heihin jo vuosia etukäteen. Toinen aihe oli se, miten päästä alkuun yritysjärjestelyissä, jos ei ole kokemusta. Neuvoksi annettiin, että jos haluaa kasvaa yritysjärjestelyjen parissa, kannattaa ehkä aloittaa yksinkertaisemmista ja pienemmistä kaupoista, jotka ymmärtää ja joista voi hankkia kokemusta, ennen kuin ryhtyy tekemään monimutkaisempia kauppoja, kuten ostamaan yritystä ulkomailta.
Liity Alumni Strategy Circlen postituslistalle
"Tulevia tapahtumia on suunnitteilla muun muassa aiheista "Strategy and sustainability" ja "Strategy and AI". Tarkoituksena on järjestää tapahtumia noin kolmen kuukauden välein, johon osallistuu aina sekä tutkijoita että käytännön osaajia ja joka tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun, ideoiden ja parhaiden käytäntöjen vaihtoon sekä verkostoitumiseen", kertoo Jens Schmidt, joka on strategian professori tuotantotalouden laitoksella ja joka oli mukana käynnistämässä Strategy Circle:ä ja fasilitoimassa tapahtumaa.
Jos olet kiinnostunut osallistumaan tai haluat lisätietoja, ilmoittaudu postituslistalle täällä.
Aalto Alumni Strategy Circle -tapahtumia isännöi tuotantotalouden laitos yhteistyössä Aalto Strategy Alumnin kanssa.
Aalto Strategy Circle After Work: Strategia ja kestävä kehitys
Aalto Alumni Strategy Circle kokoaa strategian ammattilaiset ja liike-elämän johtajat oppimaan ja jakamaan ideoita yhdessä kansainvälisten ja yliopiston akateemikkojen kanssa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: