Aalto Design Factory kehittää Volkswagenin kanssa uutta yhteistyöalustaa

”Digitaalisten ideoiden tila”, PopUp Markthalle, avautui yleisölle 15. tammikuuta.
Aallon opiskelija Zoé Blanchard on työharjoittelussa Volkswagenilla suunnitellut Markthalle -pop-up tilan. Kuva Thomas Abrell

Autovalmistaja Volkswagen, Wolfsburgin kaupunki ja Bundesligan jalkapallojoukkue VfL Wolfsburg kehittävät yhdessä yhteistyöalustaa, eräänlaista omaa versiotaan Design Factorysta. Aalto Design Factory on mukana fasilitoimassa toimijoiden välistä yhteistoimintaa Wolfsburgissa.

Aallosta alkunsa saanut Design Factory -toimintamalli on levinnyt jo 20 kaupunkiin kaikilla viidellä mantereella. Design Factory on kokeilukulttuuriin pohjautuva avoin yhteistyöalusta, jossa opiskelijat, tutkijat ja yritykset voivat luoda ja testata erilaisia tuote- ja palveluideoitaan. Tästä ideologiasta nyt myös Wolfsburgissa halutaan ammentaa kaupungin kehittämiseen ja innovaatiotoimintaan.

"Volkswagenille Design Factory -yhteistyö avaa uuden oven avoimeen innovaatioon. Markthalle – ’Digitaalisten ideoiden tila’, on nimensä mukaisesti yksi Wolfsburg Digital -aloitteen lippulaivahankkeista, joissa kansalaiset ovat mukana paitsi palvelun käyttäjinä myös yhteissuunnittelijoina luomassa todellista arvoa, sanoo Thomas Abrell Volkswagen AG:n Digitalisaatio, Älykäs liikkuvuus -yksiköstä.

”Viemme Design Factorylle ominaista avointa yhdessä tekemisen kulttuuria Wolfsburgiin. Samalla opimme itsekin yhteistyöstä yritysten ja kaupunkien rajapinnassa. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia tarkastella ja kehittää omaa toimintamalliamme kohti tulevaisuuden Design Factorya”, sanoo Aalto Design Factory Global Networkin projektipäällikkö Päivi Oinonen.

Oman lisänsä Markthalle-yhteistyöhön tuo VfL Wolfsburg, jonka tavoitteena on kasvattaa palveluitaan eSports-urheilussa eli videopelien pelaamisessa kilpailullisesti, sekä ideoida ja kehittää eteenpäin suunnitelmaa kauppahallin edustalle sijoittuvasta digitaalisesta jalkapallokentästä.

Wolfsburg Digital -aloitteessa tavoitteena on, että kaupungista muodostuu digitaalisten palveluiden, uuden liiketoiminnan sekä liikkuvuuden ja uusien toimintatapojen ”laboratorio”. Kuvat Zoé Blanchard

Wolfsburgista digitalisaation mallikaupunki

Wolfsburg Digital -aloitteessa tavoitteena on koota kaupungin digitaaliset toimijat yhteen innovaatioyhteisöksi. Ensimmäinen konkreettinen etappi oli Volkswagen IT-Cityn avaaminen toukokuussa 2017, jolloin kaupunkiin muodostui 1500 tietotekniikka- ja digiosaajan nykyaikainen toimistokampus.

Nyt Wolfsburgin pois käytöstä ollut vanha kauppahalli muuntautuu väliaikaiseksi pop up -tilaksi avoimille tapahtumille ja työpajoille, joissa ideoidaan uutta yhteistyöalustaa. Samalla tehdään erilaisia kokeiluja ja opetellaan yhteistoimintaan sopivia metodeja.

Aalto Design Factoryn tiimi – Päivi Oinonen, Kalevi Ekman, Viljami Lyytikäinen sekä tohtorikoulutettava Andreas Benker Kauppakorkeakoulusta – on syksyn 2017 ajan jakanut Wolfsburgin yhteistyökumppaneilleen ”oppejaan” yhteisöllisistä menetelmistä ja toimintatavoista. Lisäksi tiimi on mukana fasilitoimassa työpajatyöskentelyä pop up -tilan aukioloajan maaliskuun 2018 loppuun saakka. Myöskään avajaisten momentumia ei jätetä hyödyntämättä.

”Avajaisissa osallistujilta kerätään palautetta digitalisaatiosta ja samalla viestitään yhteistyöalustan ideaa Design Factory -mallin mukaisesti – avoimesti ja osallistavasti. Odotamme innolla tulevia tapahtumia, joita Markthallen kalenteri on jo pullollaan. Tapahtumia on luvassa niin FIFA18-pelin lanseerauksesta bussisovelluksen kehittämiseen kuin kiinnostaviin luentoihin digitaalisaatiosta”, Päivi Oinonen iloitsee.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.