Aalto Digital Creatives Art & Tech Open Call -kehittämistukihakuun vastaanotettiin ennätysmäärä hakemuksia
Art & Tech Open Call ‘22 -haun voittajien valinnat tehdään Media Lab Demo Day -tapahtumassa 1.6.2022.
Aalto Digital Creatives Art & Tech Open Call ’22 finaali järjestettiin osana Media Lab Spring Demo Day -tapahtuman ohjelmaa. Yhdeksän finalistia esittelivät projektinsa pitchaus-kilpailussa, jossa tiimeillä oli vain kolme minuuttia aikaa vakuuttaa tuomaristo siitä, miksi juuri heidän projektinsa tulisi saada kehittämistukea.
Tuomaristolla oli mahdollisuus palkita kolmesta viiteen projektia. Palkittavien projektien määrä riippui projektien koosta ja niiden tuotantotarpeista. Tänä vuonna tuomaristo palkitsi viisi projektia, jotka saivat kehittämistukea 8 000 ja 18 000 euron välillä per projekti. Tuomaristossa oli mukana kaikkien Art & Tech Open Call yhteistyötahojen edustajia: Taina Seitsara, Helsingin kaupunki; Jouni Frilander, Yle; Siamäk Naghian ja Kati Pajukallio, Genelec; Annakaisa Kultima, Aalto-yliopisto; Milla Moilanen, AVEK ja Marcus Korhonen, Aalto Studios.
Art & Tech Open Call -voittajat edustavat luovien alojen eri osa-alueita. Yksi voittajista oli muotoilun alalta, jolla on tuomariston mukaan myös kaupallisia mahdollisuuksia. Artificial Designer -niminen projekti on vaatemerkki, joka on tekoälyn suunnittelema ja toteuttama. Tutkimuslähtöisen projektin taustalla on pyrkimys selvittää, miten tieteen avulla voidaan edistää taidetta.
”Tuomaristo halusi nähdä monipuolisia luovien alojen projekteja, joissa digitaalisuus ja luovuus yhdistyvät sen sijaan, että keskityttäisiin vain yhteen aiheeseen”, kuvaili Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen voittajia esitellessään.
Kahdessa palkituista hankkeista käytetään VR-teknologiaa, mutta eri tavoin. Making Art in My Dreams -projekti tutkii luovan työn ja unien suhdetta yhdistämällä animaation, VR-kokemuksen sekä dokumenttielokuvan. VR-kokemuksen kautta projekti antaa mahdollisuuden päästä toisen ihmisen unien sisälle. Toinen VR-teknologiaa hyödyntävistä voittajaprojekteista on FOLD.PSY, jossa luodaan käyttäjän tunteisiin ja reaktioihin perustuva VR-kokemus käyttämällä biometristä mittaamista.
Esittävien taiteiden alalta voittajien joukkoon pääsi Theatrical Voice 3.0 -projekti, jonka tekijöiden tavoitteena on uudistaa teatterilavojen äänisuunnittelu luomalla immersiivinen ääniympäristö teknologian avulla. Tuomariston he vakuuttivat kunnianhimoisella suunnitelmalla uudistaa äänisuunnitteluun liittyvät vakiintuneet käytännöt tuomalla niihin täysin uudenlaisen näkökulman.
Viides tukea saaneista projekteista on AR Flashlight Escape Room, jonka tekijät ovat jo kehittäneet prototyypin lisätyn todellisuuden taskulampusta. Tuomaristoon teki vaikutuksen lisätyn todellisuuden käyttö pelillisessä konseptissa, jota voidaan hyödyntää laaja-alaisesti yksityisissä ja julkisissa tiloissa. Tekijät hakivat rahoitusta Art & Tech Open Call -haussa voidakseen kehittää konseptiaan pidemmälle käyttämällä sitä pakohuonepelissä.
Kehittämistuen lisäksi Genelec jakoi kolme yllätyspalkintoa finalisteille. Yllätyspalkinnot voittivat: Mutations, immersiivinen ääni- ja valoinstallaatio; Suru, tekoälyä ja musiikkia yhdistävä virtuaalinen ystävä sekä Theatrical Voice 3.0.
Finaalin jälkeen kehittämistukea saaneet projektit siirtyvät tuotantovaiheeseen kesäkuukausien aikana. Valmistuneet demot ja prototyypit esitellään Art & Tech Gala -tapahtumassa vuoden 2023 alussa. Seuraava Art & Tech Open Call -rahoitushaku avautuu keväällä 2023.
Art & Tech Open Call ‘22 -haun voittajien valinnat tehdään Media Lab Demo Day -tapahtumassa 1.6.2022.
Aalto Digital Creatives on luoville aloille suunnattu esihautomo-ohjelma, joka kuuluu Helsingin kaupungin Kampusinkubaattorit-ohjelmaan.