Aalto Digital Creatives ja Uniarts Hub -esihautomoiden yhteisessä Creative Demo Day -tapahtumassa annettiin näkyvyyttä luovien alojen uusille liikeideoille

Aalto Digital Creatives ja Uniarts Hub -esihautomoiden ensimmäinen yhteinen Creative Demo Day -tapahtuma järjestettiin Musiikkitalossa. Kevään esihautomo-osallistujat esittelivät liikeideoitaan yleisölle ja saivat arvokasta palautetta luovien alojen asiantuntijapaneelilta.
Creative Demo Day presenters on stage
Kuva: Kalle Kataila

Toukokuussa järjestetty pitchaus-tapahtuma oli luovien alojen esihautomo-ohjelmien ensimmäinen yhteisesti järjestetty tilaisuus. Tapahtuman tavoitteena oli tarjota ohjelmaan osallistuneille tiimeille mahdollisuus esitellä yritysideoitaan laajemmalle yleisölle kokoamalla yhteen luovista ja taidealoista kiinnostuneet toimijat.

Aalto Digital Creatives ja Uniarts Hub -ohjelmien yhteistyö saa jatkoa syyslukukaudella, kun syksyn esihautomo-ohjelmien osallistujat pääsevät pitchaamaan seuraavassa Creative Demo Day -tapahtumassa. Lisätietoja julkaistaan lähempänä tapahtumaa.

Kaksitoista tiimiä kehitti liikeideoitaan Aalto Digital Creatives -ohjelmassa tämän kevään aikana. Viisi näistä tiimeistä astui lavalle Musiikkitalossa esittelemään harjoittelemiaan pitchauksia, joita he olivat valmistelleet 13 viikon ohjelman aikana. Pawple-sovelluksen tiimi osallistui Aalto Digital Creatives -ohjelmaan syksyllä 2022. Pawple-sovellus tarjoaa lemmikinomistajille online-yhteisön, jonka kautta löytää samalla alueella asuvia lemmikinomistajia.

Kevään Aalto Digital Creatives -ohjelman viisi pitchausta olivat Campfire, Previu, KOTA app, Taimio ja Darades. Campfire toimii immersiivisenä alustana tarinallisille virtuaalitodellisuuskokemuksille. Previu tarjoaa verkkoalustan muodista kiinnostuneille, jossa voi luoda ja kokeilla virtuaalisia asukokonaisuuksia. KOTA app on digitaalinen tuote kodin tilojen uudelleenjärjestämiseen optimaalisen hyvinvoinnin takaamiseksi. Taimio tarjoaa älykkäitä modulaarisia kasvatusastioita, joissa yhdistyy perinteisten ruukkujen ja hydroponisten kasvatusjärjestelmien parhaat puolet. Darades puolestaan on digitaalinen XR-alustalle rakennettu näyttelytila, joka yhdistää artesaanit asiakkaisiinsa uudella tavalla, edistäen samalla luovuutta ja kestävyyttä.

Ohjelman aikana tiimejä ohjaavat yrittäjyysneuvojat ja luovien alojen asiantuntijat. Ohjelmaan sisältyy viikoittaisia työpajoja, joissa osallistujat oppivat kehittämään ja suojaamaan liikeideoitaan sekä laajentamaan verkostojaan. Ohjelman keskiössä on myös pitchaus-koulutus, jonka tarkoitus on auttaa osallistujia, kun he etsivät hankkeilleen kumppaneita ja sijoittajia. Aalto Startup Centerin ja Aalto Studiosin asiantuntijoiden tarjoaman valmennuksen lisäksi vertaistuki on asia, joka nousee esille tärkeänä osana ohjelmaa.

"Keskusteleminen muiden samoja ajatuksia ja tavoitteita omaavien kanssa on hienoa. Ympärillä oleva yhteisö auttaa sinua ymmärtämään, ettet ole yksin ajatustesi kanssa ja monet käyvät läpi samanlaisia haasteita", sanovat Taimio-projektin Anna Li ja Fiia Kitinoja kysyttäessä heidän kokemuksistaan ohjelmassa.

Seuraava Aalto Digital Creatives -ohjelma alkaa 21.9.2023, hakuaikaa on 5.9.2023 asti. Ohjelmaan voi hakea mukaan yksin tai yhdessä tiimin kanssa. Hakukriteereinä ovat luovan alan tausta sekä digitaalisuutta luovilla aloilla hyödyntävä yritysidea.

Aalto Digital Creatives

Aalto Digital Creatives on luoville aloille suunnattu esihautomo-ohjelma, joka kuuluu Helsingin kaupungin Kampusinkubaattorit-ohjelmaan.

Haku esihautomo-ohjelmaan on auki 5.9.2023 asti.
Aalto Digital Creatives logo image

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.