Viides Aalto Digital Creatives -esihautomo-ohjelma käynnistyi tällä viikolla. Ohjelmaan saapui yhteensä 39 hakemusta, joista valittiin 14 ideaa kesän alkuun asti kestävälle matkalle. Mukaan valitut luovat ideat liittyvät niin audio-, musiikki- ja esitysteknologiaan ja tekoälyyn kuin sosiaalisen mediaan ja sisustussuunnittelun.
“Ilahduttavaa on ollut nähdä Aalto-lähtöisten hakemusten määrän tasaisesti kasvavan kausi kaudelta. ADC:n tarjoama yrittäjän urapolku on todettu tärkeäksi suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumisen väyläksi. Niinpä nytkin meillä aloittaa peräti 11 ulkomaalaistaustaista henkilöä tai tiimiä”, toteaa Ari Kivimäki Aalto Studiosista.
Tiimit saavat intensiivistä valmennusta Aalto Startup Centerin ja Aalto Studiosin asiantuntijoilta sekä ulkopuolisilta mentoreilta. Ohjelman keskeisenä tavoitteena on tarjota kullekin tiimille räätälöityä valmennusta heidän projektinsa tarpeisiin. Ohjelmaan kuuluu mm. yrittäjyystyöpajoja, kahdenkeskistä sparrausta, idean kirkastamiseen tähtäävää narratiivikoulutusta ja pitsausharjoittelua aidoissa esintymistilanteissa.
Ohjelma tarjoaa esihautomotiimeille myös hyviä verkostoitumismahdollisuuksia tekemällä yhteistyötä useiden tapahtumien ja korkeakoulujen sekä yritysten kanssa.
Aalto Digital Creatives -esihautomo-ohjelma perustettiin vuonna 2022 tarjoamaan innovaatiopalveluja luovien alojen opiskelijoille, tutkijoille ja ammattilaisille. Monet Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijoista suuntaavat yrittäjiksi valmistumisen jälkeen. Aalto Digital Creatives -ohjelma on lähentänyt yliopiston innovaatiopalveluja luovien alojen toimijoihin tarjoamalla alkuvaiheen tukea ja valmennusta yrittäjyyteen.
Ohjelma on osa Helsingin kaupungin Kampusinkubaattorit-ohjelmaa. Aalto-yliopistossa sitä koordinoivat Aalto Startup Center ja Aalto Studios.