Aalto Festival alkaa jälleen – mukana uusi Friday Night Live

Aaltolaisten osaaminen esillä yli 60 tapahtumassa toukokuussa. Tervetuloa osallistumaan!
aaltowebsite_700x400px_b_fi_fi.jpg

Joka vuosi kesän kynnyksellä Aalto-yliopisto juhlistaa kuluneen lukuvuoden työn tuloksia koko yhteisön voimin. ”Tämä on suosikkiaikani vuodesta, kun Aalto Festival saapuu yhdessä kevätkukkien kanssa. Yliopiston tarinaa kerrotaan erilaisten hienojen tuotosten kautta kymmenissä tapahtumissa”, sanoo taiteellisen toiminnan vararehtori Anna Valtonen.

Tämänvuotinen Aalto Festival tuo mukanaan uutuuksia. Friday Night Live (18.5.) on tapahtuma, joka herättää tutkimuksen uudella tavalla eloon. Viihteellisen perjantai-illan aikana bändi ja joukko eri alojen tutkijoita esittelee, miten sisu vaikuttaa ja näyttäytyy heidän työssään. Entä jos… (What if… 19.5.) on osa helmikuussa käynnistynyttä Aalto-yliopisto Junior -toimintaa. Päivän aikana tarjoamme lapsille ja nuorille tiede- ja taideohjelmaa, ja mukana on 10 työpajaa teemasta valo ja värit.

Yli kuudenkymmenen tapahtuman joukkoon mahtuu lisäksi viime vuonna 20-vuotisjuhliaan viettänyt Product Design Gala (18.5.), joka esittelee yritysten ja opiskelijoiden yhteisiä tuotekehitysprojekteja Design Factorylla. Aalto Sustainability Day (18.5.) on kestävän kehityksen teemapäivä. Kansainvälisen Millennium-teknologiapalkinnon edellisenä päivänä julkistettu voittaja pitää  Millennium Talks -luennon 23.5. Jokakeväinen muodin kohokohta Näytös18 järjestetään 25.5., ja kaupunkikehityksen ja tulevaisuuden kampuksen teemoihin keskittyvä seminaari Hook'18 on vuorossa 30.5.

”Yhden kuukauden aikana on mahdotonta tuoda esiin kaikkea yliopistossamme tehtävää työtä – oikeastaan meidän pitäisi juhlia ympäri vuoden. Mutta tämä voi olla tuokiokuva, joka valottaa kirkkaasti työmme tuloksia”, sanoo Anna Valtonen.

Aalto Festival 17.–31.5.2018. Tutustu koko tapahtumakirjoon verkossa: aaltofestival.fi tai lataa sovellus Google Playstä tai AppStoresta.

Lisätietoja:
aaltofestival.fi
tapahtumatuottaja Ida Laude, [email protected], 050 413 7751

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.