Aalto ja Comptek Solutions kehittävät yhdessä ratkaisuja led-valojen aktiiviseen jäähtymiseen

SuperDevice-hankkeessa tutkitaan materiaalien sähköisiä ominaisuuksia ja niiden vaikutusta jäähdytystehokkuuteen.
Some of the samples made by the group
Jäähdytyksen mahdollistamiseksi tarvitaan materiaaleja ja rakenteita, joiden pinnalla tapahtuva rekombinaatio on minimaalista. Kuva: Aalto-yliopisto.

Led-valot ovat diodeja, jotka säteilevät intensiivisesti valoa niiden läpi johdetun sähkövirran ansiosta. Tutkimus on antanut viitteitä siitä, että valodiodit voi saada toimimaan siten, että niiden säteilemän energian määrä on suurempi kuin niiden kuluttama sähköenergia. Tämä johtuu siitä, että erittäin tehokkaat led-valot hyödyntävät myös lämpöenergiaa tuottaessaan valoa, jolloin ne voivat myös itse jäähtyä. Tätä ilmiötä kutsutaan elektroluminesenssijäähdytykseksi (ELC).

Ilmiö on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä, mutta sen havaitseminen käytännössä on ollut haastavaa. Aalto-yliopiston tutkijat akatemiatutkija Jani Oksasen johdolla tekevät nyt yhteistyötä suomalaisen puolijohteita kehittävän Comptek Solutionsin kanssa parantaakseen ledien jäähdytyssovelluksissa tarvittavia ominaisuuksia.

”Materiaalin pinnalla tapahtuva elektronien ja aukkojen rekombinaatio eli yhdistyminen on merkittävä jäähdytystehokkuuden pullonkaula pienillä ja keskisuurilla virrantiheyksillä. Se vaikuttaa myös merkittävästi siihen, voivatko ledit toimia suurella teholla ja samalla säilyttää erittäin korkean hyötysuhteen. Jäähdytyksen mahdollistamiseksi tarvitaan materiaaleja ja rakenteita, joiden pinnalla tapahtuva rekombinaatio on minimaalista”, Oksanen kertoo.

Oksanen ja hänen tiiminsä ovat jo aikaisemmissa tutkimuksissaan päätyneet siihen, että galliumarsenidi voisi olla ihanteellinen ehdokas jäähdytysdiodien materiaaliksi. Comptek Solutions taas on kehittänyt atomitasoisen pintakäsittelyteknologian nimeltään Kontrox. Sen avulla puolijohdemateriaalien pinnoille saadaan laadukas, symmetrinen ja vakaa oksidirakenne.

SuperDevice-hankkeessa tutkitaan Kontrox-teknologian toimivuutta jäähdytyssovelluksissa, joissa kaikki laitehäviöt on poistettava mahdollisimman täydellisesti. Tämä voi mahdollistaa uudenlaiset rakenteet, joissa myös pintarekombinaatio on lähes olematonta.

Hankkeessa hyödynnetään hallittua hapettumista huippuluokan yhdistepuolijohdelaitteissa. Hapettumisen avulla voidaan onnistua poistamaan rajoitteita, jotka hidastavat optisten jäähdytysteknologioiden kehittämistä. Ne voivat myöhemmin mullistaa puolijohdejäähdytyksen ja yleiset jäähdytyssovellukset.

Lisätietoa:

Jani Oksanen
Akatemiatutkija
Aalto-yliopisto

Vicente Calvo
Toimitusjohtaja
Comptek Solutions

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.