Aalto menestyi EU:n Erasmus Mundus -haussa: kaksi uutta ohjelmaa

Aalto-yliopisto oli mukana kahdessa Euroopan komission vuoden 2019 Erasmus Mundus -hankehaussa ja molemmat hakemukset saivat rahoituksen.
Aalto University, photo Unto Rautio

Uudet maisteritason ohjelmat ovat:

• Erasmus Mundus Joint Master Degree in Biological and Chemical Engineering for a Sustainable Bioeconomy (Kemian tekniikan korkeakoulu)
  • Re:Anima -  European Joint Masters in Animation (Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu)

EU myönsi tukea 44 uudelle Erasmus Mundus -maisteriohjelmalle. Yksittäisen ohjelman rahoitus on noin neljä miljoonaa euroa, hankekausi on 4–5 vuotta. Erasmus Mundus -ohjelmat (Erasmus Mundus Joint Master Degrees) ovat korkeatasoisia, kansainvälisen yliopistokonsortion järjestämiä yhteisohjelmia. Ohjelmaan sisältyy opintoja vähintään kahdessa eri maassa. Parhaille opiskelijoille on tarjolla hyvät apurahat ja valmistuttuaan opiskelija saa tutkinnon vähintään kahdesta yliopistosta.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ensimmäinen Erasmus Mundus -ohjelma

Anna Heiskanen, elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen johtaja, odottaa innokkaana uutta yhteistyötä. "Ohjelman tavoitteena on olla osaltaan vahvistamassa luovien alojen ja erityisesti elokuvataiteen koulutuksen laajenemista Euroopassa. Luovien alojen merkitys taloudelle kasvaa koko ajan. Ala tarvitsee korkeasti koulutettuja ammattilaisia, jotka kykenevät kriittiseen ajatteluun ja tarttumaan myös yhteiskunnallisiin asioihin."

Tuleva tiivis yhteistyö portugalilaisen ja belgialaisen partneriyliopiston kanssa tarjoaa opiskelijoille myös vahvat kansainväliset alan verkostot. Anna Heiskanen iloitsee myös ohjelman yritysyhteistyöstä: se avaa uusia mahdollisuuksia niin opiskelijoille kuin yliopistollekin. Re:Anima on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ensimmäinen Erasmus Mundus -ohjelma.

Ensimmäinen biotalouteen keskittyvä maisteriohjelma Euroopassa

Kemian tekniikan korkeakoulun uusi Erasmus Mundus -ohjelma on ensimmäinen biotalouteen keskittyvä maisteriohjelma Euroopassa.

"Ohjelma tuo yhteen biotekniikan, biokemian ja biopohjaiset materiaalit. Erasmus Mundus ohjelmat houkuttelevat erinomaisia opiskelijoita, joten odotamme ohjelman entisestään nostavan Aallon jo nyt hyvää opiskelijoiden tasoa", toteaa ohjelman vastuuprofessori Eero Kontturi biotuotteiden ja biotekniikan laitokselta.

Ohjelman yhteistyöyliopistot ovat Ranskasta, Belgiasta ja Virosta.

Molemmat uudet ohjelmat alkavat syksyllä 2020. Aalto-yliopisto oli ensimmäisiä suomalaisia yliopistoja, jotka saivat Erasmus Mundus -rahoitusta: ohjelmat käynnistyivät jo vuosina 2005 ja 2006 silloisessa Teknillisessä korkeakoulussa.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.