Aalto-yliopisto osallistuu 2 000 kiertotalousvaikuttajan suurtapahtumaan

World Circular Economy Forum järjestetään 3.–5. kesäkuuta.
Ioncell
Ioncell-menetelmällä syntyy laadukasta tekstiilikuitua myös kierrätysmateriaaleista. Kuva: Aleksi Poutanen / Aalto-yliopisto

Sitran järjestämä World Circular Economy Forum (WCEF2019) tuo Helsinkiin noin 2 000 kiertotalousvaikuttajaa ympäri maailmaa. Aaltolaiset ovat mukana kiertotalousfoorumin päätapahtumassa Finlandia-talolla esittelemässä Expo-alueella uusimpia tutkimustuloksia akkujen kiertotaloudesta, tekstiilien kierron mahdollistavasta suunnittelusta, suurten ja monimutkaisten kiertotalousjärjestelmien johtamisesta ja purkamisen ja uudelleenkäytön mahdollistavien puurakenteiden suunnittelusta.

WCEF2019:ssa puhuvat muun muassa Maailmanpankin kestävästä kehityksestä vastaava varajohtaja Laura Tuck, Euroopan investointipankin varajohtaja Emma Navarro ja Euroopan komission ympäristöasioista vastaava johtaja Daniel Calleja.

Aalto-yliopisto järjestää myös Otaniemessä 5. kesäkuuta kaikille avoimen kiertotalousfoorumin sivutapahtuman, jossa huippuasiantuntijat Suomesta ja maailmalta kertovat kiertotaloudesta paitsi kestävän kehityksen, myös uuden liiketoiminnan mahdollistajana.

Lisätietoja Aalto-yliopiston kaikille avoimesta sivutapahtumasta täällä.
Lisätietoja WCEF2019:stä täällä.

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.