Aalto-yliopisto sai 414 000 euron lahjoitukset tekniikan järjestöiltä

Tekniikan akateemiset TEK lahjoitti Aalto-yliopistolle 380 000 euroa ja Tekniska Föreningen i Finland 34 000 euroa.

Tänä vuonna 120 vuotta täyttänyt Tekniikan akateemiset TEK luovutti 380 000 euroa Aalto-yliopistolle järjestön 120-vuotistapahtumassa Otaniemessä. Myös TEKin ruotsinkielinen sisarjärjestö Tekniska Föreningen i Finland (TFiF) teki lahjoituksen Aalto-yliopistolle, 34 000 euroa; järjestöt lahjoittivat siis yhteensä 414 000 euroa.

TEK on hiljaisena mielenosoituksena yliopistojen resurssileikkauksille lahjoittanut juhlavuotensa aikana yhteensä miljoona euroa suomalaisille yliopistoille.

Osaaminen on paras investointi Suomen tulevaisuuteen

Lahjoituksen vastaanottanut Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä painotti, että panostus osaamiseen on keskeinen investointi Suomen tulevaisuuteen, innovaatioihin ja kilpailukykyyn.

"TEK on juhlavuotensa teeman mukaisesti tehnyt huomattavan investoinnin tekniikan alan tutkimukseen ja koulutukseen. Aalto-yliopisto on erittäin kiitollinen lahjoituksesta, joka tukee merkittävästi tavoitteitamme rakentaa vahvaa innovaatioympäristöä ja kouluttaa uusia osaajia – muutoksen tekijöitä – viemään yhteiskuntaamme kohti parempaa tulevaisuutta", Niemelä sanoi.

TEKin hallituksen puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström kiitti juhlaseminaarissa Suomen hallitusta siitä, että se päätti tuoreen nobelistin ja kahden muun talousviisaan ehdotuksesta alkaa valmistella yliopistojen lisäresursointia. "Vaikka luvattu resurssilisäys ei katakaan aiemmin päätettyjä leikkauksia, se lisää yliopistojen toimintakykyä pitkällä aikavälillä. Osaaminen on Suomen kilpailuvaltti, jota ei saa päästää notkahtamaan."

Teollisen internetin kampus yhdistää tieteen ja teollisuuden

Aalto-yliopiston professori Martti Mäntylä kertoi TEKin tapahtuman juhlaesitelmässään Aalto-yliopiston teollisen internetin kampuksesta (Aalto University Industrial Internet Campus, AIIC). Teollinen internet tarkoittaa teollisen liiketoiminnan digitalisoitumista ja ihmisten, prosessien sekä laitteiden verkottumista. Ilmiö nähdään yhtenä tämän hetken tärkeimmistä murroksista niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti. AIIC:n tavoitteena on mahdollistaa monitieteellinen tutkimus, koulutus ja innovointi yhdessä teollisuuspartnereiden kanssa.

Marjo Kettunen
Nimitykset Julkaistu:

Marjo Kettunen Perustieteiden korkeakoulun kehityspäälliköksi

Marjo Kettunen on valittu Perustieteiden korkeakoulun (SCI) kehityspäälliköksi. Hän siirtyy tehtävään Kemian tekniikan korkeakoulusta, jossa hän on toiminut kehityspäällikkönä keväästä 2018 alkaen.
Metsähovin radio-observatorio
Yhteistyö Julkaistu:

Kansainvälinen yhteistyö tärkeää radio-observatoriolle

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion 50-vuotinen kansainvälinen yhteistyö saa jatkoa, kun astrofysiikan tutkimuskeskuksen ACME-ohjelma käynnistyi.
Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinnon jakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinto professori Ewald Kiblerin ja tutkimusryhmän ikään ja innovaatioihin liittyviä stereotypioita haastavalle tutkimukselle

Palkitun tutkimuksen mukaan markkinoita muuttavia innovaatioita tekevätkin myöhemmin uralla yrittäjiksi siirtyvät erityisesti yli 50-vuotiaat yrittäjät.