Aalto-yliopisto vahvistaa kiinteistö- ja paikkatietoalan tutkimusta ja opetusta

kirsikka-riekkinen-700x400_fi_fi.jpg

Maanmittauslaitos ja Aalto-yliopisto ovat sopineet marraskuun lopussa kahden yhteisprofessuurin perustamisesta kiinteistö- ja paikkatietoalalle.  Kiinteistötalouden apulaisprofessoriksi on nimitetty TkT Kirsikka Riekkinen ajalle 1.1.2018–31.12.2021. Toinen geoinformatiikan alalle tuleva yhteisprofessuuri täytetään myöhemmin.

Sopimus on osa Maanmittauslaitoksen ja Aalto-yliopiston laaja-alaista yhteistyön tiivistämistä, josta allekirjoitettiin yhteistyösopimus toukokuussa 2017. Yhteistyön tavoitteena on kehittää kiinteistö- ja paikkatieto-osaamisen keskittymä, joka tarjoaa edellytykset kansainväliselle huippututkimukselle ja maanmittausalan osaajien kouluttamiselle.

”Yhteistyö Maanmittauslaitoksen kanssa mahdollistaa laajan ja monipuolisen tutkimustoiminnan”, toteaa dekaani Gary Marquis Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta. ”Kiinteistötalouden apulaisprofessorina aloittava Kirsikka Riekkinen on kansainvälisesti hyvin verkottunut ja hän tuo suomalaisen maanhallinnan ja kiinteistöjärjestelmän kansainväliseen viitekehykseen”, jatkaa Marquis.

”Maanmittauslaitos on ensimmäinen tutkimuslaitos, jonka kanssa Aalto-yliopisto solmi vastaavanlaisen yhteistyösopimuksen. Saamme olla tässä suunnan näyttäjiä muillekin tutkimuslaitoksille. Vain yhteistyön kautta voimme saavuttaa merkittävää yhteiskunnallista vaikuttavuutta tutkimuksellamme ja olla näkyvä toimija yhteiskunnassamme”, sanoo Maanmittauslaitoksen tutkimusjohtaja Tiina Sarjakoski.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Kauko Viitanen, Jarkko Koskinen, Gary Marquis, Ilkka Niemelä, Arvo Kokkonen ja Tiina Sarjakoski.

Kirsikka Riekkinen (s. 1984) on Teknillisen korkeakoulun kasvatti. Hän valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 2009 ja väitteli tekniikan tohtoriksi kiinteistötalouden alalta vuonna 2014 aiheenaan On the property rights in Finland – the point of view of Legal Cadastral Domain Model. Hän on toiminut post doc -tutkijana rakennetun ympäristön laitoksella vuodesta 2015 alkaen. Parhaillaan hän tutkii skenaarioita tulevaisuuden kiinteistöjärjestelmälle Katasteri 2035 -tutkimushankkeessa.

Yhteystiedot:

Apulaisprofessori Kirsikka Riekkinen
Puh. 050 338 7111

Tutkimusjohtaja Tiina Sarjakoski
Puh. 040 681 4200

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.