Aalto-yliopisto yhteistyökumppaniksi digitaalisten ihmistieteiden DARIAH-verkostoon

Digital Research Infrastructure for Arts and Humanities –verkostossa voi vaikuttaa työryhmien kautta.

Aalto-yliopisto on ensimmäisenä Suomessa liittynyt yhteistyökumppaniksi EU:n DARIAH-verkostoon, joka on iso eurooppalainen infrastruktuurihanke digitaalisissa ihmistieteissä. DARIAH-verkoston tavoitteena on resurssien, tulosten, työkalujen ja aineistojen jakaminen, ja tämän tavoitteen saavuttamiseksi yhteistyökumppanit voivat esitellä ja tarjota omaa erikoisosaamistaan mittavassa digitaalisten ihmistieteiden osaajien verkostossa.

”Aalto-yliopisto tulee osallistumaan DARIAH-verkostoon ainakin ontologioiden ja linkitetyn avoimen datan palveluiden, sekä data-analyysin välineiden ja sovellusten kautta, joita kehitetään tietotekniikan laitoksella. Toivon, että myös muut Aalto-yliopiston digitaalisiin ihmistieteisiin ja data-analyysiin liittyvät tutkimusryhmät tulevat löytämään verkostoitumismahdollisuuksia uusien kumppaneiden kanssa DARIAH-verkostossa,” kertoo tietotekniikan laitoksen professori ja hiljattain perustetun digitaalisiin ihmistieteisiin keskittyvän HELDIG-keskuksen johtaja Eero Hyvönen.

Ontologia- ja datapalveluiden kehittämistyössä yhteinen infrastruktuuri voi yksinkertaistaa prosessia, joilla palveluja rakennetaan.

”DARIAH-verkosto mahdollistaa uusien kumppanuuksien kehittämisen sisältäen monialaisesti ihmistieteellistä tutkimustyötä, ja se voi toteutua esimerkiksi yhteisinä EU-hakemuksina verkoston eri osaajien kesken. Lisäksi kotimaisena tavoitteena on saada DARIAH-verkosto myöhemmin mukaan Suomen Akatemian tutkimusinfrastruktuuriohjelmaan”, lisää Hyvönen.

DARIAH –verkostossa on tällä hetkellä 17 jäsenvaltiota ja 12 yhteistyökumppania. Aalto-yliopiston kanssa samaan aikaan verkostoon liittyi Norjan suurin yliopisto NTNU, ja ennestään jäseninä on yksi ruotsalainen ja kolme brittiläistä yliopistoa ja Sveitsistä viisi yliopistoa ja yksi tutkimuskeskus.

Lisätietoa:

Eero Hyvönen

DARIAH
Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo)

Helsingin digitaalisten ihmistieteiden keskus (Heldig)

Marjo Kettunen
Nimitykset Julkaistu:

Marjo Kettunen Perustieteiden korkeakoulun kehityspäälliköksi

Marjo Kettunen on valittu Perustieteiden korkeakoulun (SCI) kehityspäälliköksi. Hän siirtyy tehtävään Kemian tekniikan korkeakoulusta, jossa hän on toiminut kehityspäällikkönä keväästä 2018 alkaen.
Metsähovin radio-observatorio
Yhteistyö Julkaistu:

Kansainvälinen yhteistyö tärkeää radio-observatoriolle

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion 50-vuotinen kansainvälinen yhteistyö saa jatkoa, kun astrofysiikan tutkimuskeskuksen ACME-ohjelma käynnistyi.
Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinnon jakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinto professori Ewald Kiblerin ja tutkimusryhmän ikään ja innovaatioihin liittyviä stereotypioita haastavalle tutkimukselle

Palkitun tutkimuksen mukaan markkinoita muuttavia innovaatioita tekevätkin myöhemmin uralla yrittäjiksi siirtyvät erityisesti yli 50-vuotiaat yrittäjät.