Aalto-yliopiston alumnien menestys syntyy yhteyksien luomisesta

Semanttisen teknologian avulla voidaan luoda verkostoja ja edistää innovaatioekosysteemejä.

Yhteyksien luomisella oli tärkeä osuus VXT Research Oy:n perustamisessa, sillä sen perustajien Vincent Kuon ja Tapio Auvisen kohtaaminen oli kaikkea muuta kuin todennäköistä. Rakenteiden mekaniikan professori Juha Paavola löysi vuonna 2010 tietotekniikan tutkijan Tapio Auvisen pyrkiessään ratkaisemaan koulutuksen suunnittelussa käytetyn tekniikan, ydinainesanalyysin, haasteita. Tämän yhteistyön tuloksena syntyi opiskelijaa ohjaava opinto-opas eli STOPS-ohjelmisto (Software for Target Oriented Personal Syllabus). Juha Paavola ja Tapio Auvinen eivät vielä tuolloin tienneet, että heidän yhteistyönsä siemenet tulisivat vielä itämään ja tuottamaan tulosta.

Muutama vuosi myöhemmin, loppusyksystä 2013 tutkija Vincent Kuo saapui Suomeen Etelä-Afrikasta, kieltäydyttyään rakennusalan johtotehtävästä Seychelleillä. Hänen saapumisensa osui sattumalta samaan ajankohtaan Rakennustekniikan laitoksen Nuuksioon suuntautuneen virkistäytymispäivän kanssa, jossa hän pääsi elämänsä ensimmäistä kertaa saunaan ja tapasi Juha Paavolan.

Todellinen yhteyksien luoja Juha Paavola esitteli vuonna 2015 Vincent Kuon Tapio Auviselle, minkä jälkeen nämä kaksi tutkijaa kehittivät STOPS-ohjelmiston pohjalta semanttisten työkalun konseptin. Lukuisat rahoitushakemukset eivät kuitenkaan yli vuoteen tuottaneet tulosta.  Käännekohta oli syyskuussa 2016 järjestetty TekesHack-suunnittelukilpailu, jossa Vincent Kuo ja Tapio Auvinen sovelsivat aiempaa konseptiaan uuteen ongelmaan. Kilpailun voitto poiki Tekesin kanssa sopimuksen TekesMatch-järjestelmän kehittämisestä.

Asiat muuttuivat nopeassa tahdissa.

TekesMatch täydellisenä verkostoitumistyökaluna

"Kolme vuotta sitten päätimme ryhtyä selvittämään, kuinka suurten yritysten ja startup-yritysten välille voitaisiin luoda yhteistyötä uudella ja entistä älykkäämmällä tavalla. Kehitimme ideaa edelleen ja päätimme järjestää TekesHack-suunnittelukilpailun, innovatiivisen ja älykkään tavan tehdä julkisia hankintoja. Hankintaprosessi itsessään on ollut myös meille eräänlainen kokeellinen matka, ja on myönnettävä, että olemme erittäin tyytyväisiä sen tuloksiin ja tähän tiimiin. Semanttinen TekesMatch-järjestelmä tavoittelee täydellisen verkostoitumistyökalun ideaa tarjoamalla Tekesille ja Team Finlandin ammattilaisille yli-inhimillisen kyvyn auttaa asiakkaitamme yhdistelemällä koneoppimista ja Tekesin ainutlaatuisia ja kattavia tietokantoja. Olemme asialle tosissamme omistautuneiden ihmisten ryhmä, ja meillä on tämän hankkeen osalta kunnianhimoisia tavoitteita", kertoo Tuomo Suortti, Tekesin vanhempi asiantuntija ja TekesMatch-kehityshankkeen johtaja.

TekesMatch kartoittaa Tekesin koko innovaatioekosysteemin ja tuo esiin sen piiloon jääneet jalokivet. Tiedonvaihto on avain innovatiivisten ihmisten menestykseen. Lisäksi se on innovaatioekosysteemien toiminnan tärkeä indikaattori suorituskykyyn liittyen.

"Tekesin tarkoituksena on kehittää kansallinen innovaatiojärjestelmä, joka olisi maailmanlaajuisten lahjakkuuksien, yritysten ja sijoitusten kannalta yksi maailman houkuttelevimmista paikoista. Tämän vuoksi TekesMatch on meille niin tärkeä", lisää Suortti.

"Koko tämä hanke on hyvin lähellä sydäntämme ja tunnemme itsemme etuoikeutetuiksi. Semanttinen algoritmi auttaa yrityksiä tai ihmisiä löytämään oikeita tietoja, yhteyksiä tai parhaita ja kaikkein innovatiivisimpia kumppaniverkostoja, mikä viimekädessä merkitsee Suomen bruttokansantuotteen ja innovaatioviennin kasvua. Tavoitteenamme on tehdä Suomesta menestyneempi kuin koskaan ennen", sanoo Vincent Kuo.

TekesMatch-hanke jatkuu vuoden 2017 ajan, ja Vincent Kuon ja Tapio Auvisen äskettäin perustama yritys VXT Research Oy vastaa algoritmien suunnittelusta ja ohjelmistokehittelystä. Tekes omistaa TekesMatch-ohjelmiston ja -algoritmien oikeudet, mutta VXT Research Oy voi kuitenkin vapaasti soveltaa syntyvää perusteknologiaa muiden asiakkaiden käyttöön.

Lisätietoa:
Vincent Kuo
tel. +358 44 954 1094

pohjallinen pdp-gaalassa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojekti synnytti innovaation: Kengän sisäpohjat syntyvät muovin sijaan kompostoituvasta puuvaahdosta

Aalto-yliopiston opiskelijat kehittivät kestävän sisäpohjan prototyypin, joka taipuu, kestää kosteutta ja tuntuu pehmeältä ihoa vasten. Suomalainen kenkäyritys VIBAe lähtee syksyllä testaamaan materiaalia käyttäjillä.
Jar full of coins representing Unite! Seed Fund.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Hae Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa opetusyhteistyön edistämiseksi

Siemenrahalla edistetään vaihto-opintokokonaisuuksien luomista Unite-yliopistojen välillä. Allianssiin kuuluu Aallon lisäksi kahdeksan muuta eurooppalaista yliopistoa.
Aalto Digital Creatives visual image
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Haku Aalto-yliopiston luovien alojen esihautomo-ohjelmaan on auki – hakuaikaa on 16.9.2024 asti

Aalto Digital Creatives -esihautomon kuudes kierros alkaa lokakuussa. Hae mukaan nyt!
Yksityiskohta kvanttipiirijäähdyttimestä, kuva Kuan Yen Tan, Aalto-yliopisto
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston vararehtorit: Radikaalit innovaatiot syntyvät vain, kun yliopistot kukoistavat

Julkisen vallan tehtävä on panostaa uutta luovaan tutkimukseen ilman pikavoittojen odottamista, kirjoittavat Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston innovaatioista vastaavat vararehtorit.