Aalto-yliopiston ja H&M:n yhteistyö vie kolme opiskelijaa Tukholmaan

Syksyn aikana toteutettu projekti huipentui, kun kolme tekstiili- ja muotisuunnittelun opiskelijaa valittiin työharjoitteluun H&M:n designosastolle.
Sandra Virtanen (vas.), Miisa Lehto ja Terhi Laine matkaavat keväällä Tukholmaan.

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tekstiilisuunnittelun opiskelijat kutsuttiin syksyllä mukaan projektiin, jossa heidät haastettiin suunnittelemaan kuusi erilaista ehdotusta sisältävä kuosi- ja tekstiilimallisto valitsemalleen H&M:n asiakasryhmälle vuoden 2016 syksyn/talven mallistoon.

Miisa Lehdon mallisto

Projektin päätyttyä H&M palkitsi Miisa Lehdon, Sandra Virtasen ja Terhi Laineen harjoittelujaksolla Tukholmassa, jonne he suuntaavat tulevana keväänä. Voittajien mallistot olivat hyvin toteutettuja konsepteja, joissa näkyi muun muassa esimerkillinen värien ja erilaisten tekniikoiden käyttö. Muotitalon edustajien mukaan kaikki projektiin osallistuneet opiskelijat olivat tehneet taidokasta työtä ja tulosta.

Terhi Laineen mallisto

Tähtäimessä lahjakkaat printtidesignerit

H&M tarjosi opiskelijoille syksyn aikana ohjausta auttaakseen opiskelijoita luomaan yhtenäisen ja kaupallisen malliston. Projektiin osallistui 18 opiskelijaa, joista nyt kolme valittiin kolmen kuukauden palkalliseen harjoitteluun.

– Projektin tavoitteena on rakentaa entistä tiiviimmät suhteet Aalto-yliopiston kanssa. H&M haluaa yhteistyöllä tukea tulevaisuuden nuoria tekstiilisuunnittelun opiskelijoita sekä myös varmistaa printtien laadukkuuden tulevaisuudessakin, sanoo H&M:n edustaja Maria Olofsgård.

Stephanie Gambato & Maria Olofsgård H&M

– Yritykselle on tärkeää löytää lahjakkaat printtidesignerit, koska H&M:llä mallistojen kuosit luodaan itse oman suunnitteluprosessin kautta, jatkaa Olofsgård.

– Projekti antoi opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia kaupallisen kuosi- ja mallistosuunnittelun perusteita alan johtavilta ammattilaisilta, sanoo projektia luotsannut Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun professori Maarit Salolainen.

Sandra Virtanen esittelee mallistoaan.

H&M on työskennellyt Aalto-yliopiston kanssa muutaman vuoden ajan Design Award -projektin merkeissä ja on tehnyt rekrytointeja korkeakoulusta aiemminkin. Muun muassa suunnittelija Sophie Sälekari on työskennellyt H&M:n kanssa.

Muotitalo H&M on tehnyt vastaavia yhteistyöprojekteja muidenkin maailman johtavien designkoulujen kanssa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa, esimerkkeinä denimtyövaateprojekti Lontoon Central Saint Martinsin kanssa ja lastenvaateprojekti Firenzen Polimodan kanssa.

Lisätiedot:

Tiina Miettinen, H&M
Puh. 09 3434 9531

Saara Koskinen, Aalto-yliopiston viestintä
Puh. 050 5943422

Kuvat: Eeva Suorlahti

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.