Aalto-yliopiston ja intialaisen ARTPARK-säätiön yhteistyö vahvistaa digitaalista kansalaisuutta

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu on aloittanut yhteistyön ARTPARKin (AI & Robotics Technology Park) kanssa. ARTPARK on Intian tiedeinstituutin tukema, voittoa tavoittelematon säätiö.
ARTPARK (AI & Robotics Technology Park)
Kuva: ARTPARK

ARTPARK ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu aloittavat tutkimus- ja kehitystyökumppanuuden. Yhteistyön tavoitteena on kehittää erityisesti taide- ja muotoilulähtöistä, tekoälyyn liittyvää opetuksellista toimintaa.

Tekoälyn ja koneoppimisen kaltaisista teknologioista on tulossa yhä tärkeämpiä arkielämässä. Tämä tarkoittaa, että ihmiset tarvitsevat uusia kansalaistaitoja, jotta he osaavat sujuvasti ja aktiivisesti liikkua digitaalisessa maailmassa. Hyvät digitaaliset kyvyt ovat tarpeen, kun teknologioita halutaan käyttää hyvin edistyneillä tavoilla sekä kun halutaan pohtia teknologioiden etiikkaa. Mutta miten varustaa erityisesti nuoret olennaisilla kyvyillä ja tarvittavalla ajattelutavalla? Voisivatko uudet pedagogiset menetelmät ja tekoälyn osallistava käyttö edistää kriittistä ja osallistavaa digitaalista kansalaisuutta?

Tässä kansainvälisessä kumppanuushankkeessa aihetta tarkastellaan Aalto-yliopiston ja Oulun yliopiston tutkijoiden sekä Intian tiedeinstituutin, ARTPARKin ja Srishti Manipal Institute of Art, Design and Technologyn tutkijoiden yhteistyönä Bangaloressa, Intiassa.

Ensisijainen kohderyhmä ovat nuoret oppijat, erityisesti lapset koulun iltapäivätoiminnassa. Myös ammattikasvattajat ja institutioiden edustajat ovat hankkeen fokuksessa. Yhteistyössä hyödynnetään sekä Suomen että Intian oppimisympäristöjen käytäntöjä. Tavoitteena on yhdessä tutkia, kehittää, toteuttaa ja arvioida pilottioppimista.

Hankkeen tutkijat uskovat, että kriittinen, osallistava ja myös leikkisä oppiminen on ratkaisevan tärkeää kaikkialla maailmassa, mutta erityisesti syrjäytyneiden lasten ja yhteisöjen kanssa.

Lisätietoja:

Teemu Leinonen
Associate Professor, New Media Design and Learning
+358 50 351 6796

Nitin Sawhney
Professor of Practice, Computer Science
+358 45 270 8868

ARTPARK

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.