Aalto-yliopiston joukkue voitti pohjoismaisen NCPC-ohjelmointikilpailun opiskelijasarjan

NCPC (Nordic Collegiate Programming Contest) -ohjelmointikilpailussa kohtasi yli 210 joukkuetta joista 134 oli opiskelijajoukkueita.
Three persons sitting in front of multiple screens, balloons floating in the air
Aalto CS-A1140 Team 2 keskittyy kilpailun tehtävään. Kuva: Jukka Suomela

NCPC 2024, Pohjoismainen korkeakoulujen ohjelmointikilpailu, järjestettiin lauantaina 5. lokakuuta 2024. Mukana oli yli 210 joukkuetta, näistä 134 oli opiskelijajoukkueita. Aalto-yliopistosta mukana oli kaikkiaan 8 joukkuetta.

Aallon opiskelijajoukkue "Aalto CS-A1140 Team 2" - johon kuuluivat Henrik Aalto, Elias Simojoki ja Valtteri Aurela – voitti opiskelijajoukkueiden sarjan ja sijoittui kokonaiskilpailussa toiseksi. Kokonaiskilpailun voittoon ylsi Kööpenhaminan yliopiston joukkue.

NCPC-kilpailu on vuosittainen kilpaohjelmointitapahtuma jonka parhaat opiskelijajoukkueet jatkavat NWERC-kilpailuun (Northwestern Europe Regional Contest), minkä kautta edetään kilpailemaan Euroopan ja maailman parhaan joukkueen tittelistä (ICPC Europe Championships ja ICPC World Finals).

Aalto-yliopisto tarjoaa CS-E4595 Competitive Programming -kurssin joka syksy, jossa opiskelijat oppivat algoritmista ongelmanratkaisua ja harjoittelevat ohjelmointikilpailuja varten. Myöhemmin tänä syksynä järjestetään myös kaikille avoin HIIT Open 2024 -ohjelmointikisa.

HIIT Open 2024NWERC 2024ICPC Europe Championships

Artistic depiction of a bright light in space / made by Ray Scipak

Perustieteiden korkeakoulu

Tieteestä tulevaisuuden teknologiaa, innovaatioita ja liiketoimintaa.

HIIT

Helsinki Institute for Information Technology HIIT (ulkoinen linkki)

HIIT on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen tietotekniikan tutkimuslaitos

URL kopioitu

Uusi ympäristöystävällinen menetelmä selluloosan muokkaukseen kestäviä materiaaleja varten
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet selluloosan muokkausmenetelmän, jossa myrkyllisiä liuottimia käytetään alle kymmenesosa perinteisiin menetelmiin verrattuna. Innovaatiota on mahdollista soveltaa ympäristöystävällisiin nanokomposiitteihin, selluloosapohjaisiin membraaneihin ja biolääketieteellisiin laitteisiin, jotka tukevat kestävää materiaalikehitystä.
Moderni vaalea rakennus, jossa on useita ikkunoita ja parvekkeita, ympärillä korkeita puita.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kouvolan tyhjät kiinteistöt käyttöön kiertotalousrakentamisella

Aallon opiskelijat etsivät ratkaisuja Kouvolan kaupungin kiinteistöongelmiin.
Keskeinen tutkimuslaite ARotor laboratoriossa Otaniemessä on paperiteollisuudessakin käytössä oleva tela.

’Ei voi onnistua’ vie konetekniikan tutkijoita kohti kunnianhimoisempia tavoitteita

Pitkän ajan yhteistyö ja työ Valmetin veturihankkeissa tuottavat tuloksia raskaan teollisuuden tarpeisiin.
Opiskelijoita piirtämässä Incomplete City -arkkitehtuurikonseptia
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat fiktiivisen kaupungin Paimiossa

Aalto-yliopiston opiskelijat osallistuivat lokakuun alussa Incomplete City -projektiin, joka on kansainvälinen arkkitehtuurikonsepti.