Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Kuva: Mikko Raskinen/Aalto-yliopisto.

Tekniikan tohtori Raili Pönni on nimitetty Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.4.2024 alkaen. Hän vastaa yliopiston strategisesta suunnittelusta, yhteiskuntasuhteista ja kansainvälisestä verkostoitumisesta.

Raili Pönni on suorittanut Aalto-yliopistossa tekniikan tohtorin tutkinnon kemian tekniikan alalta vuonna 2014.

Hänellä on pitkä kokemus kehitystehtävistä Aalto-yliopistossa. Pönni nimitettiin suunnittelupäälliköksi vuonna 2018, ja hän on toiminut myös väliaikaisena kehitysjohtajana joulukuusta 2023 alkaen. Aiemmin hän työskenteli Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa kehityspäällikkönä.

Raili Pönni toimii aktiivisesti kansainvälisissä yliopistoverkostoissa ja on saanut Aalto-yliopiston tunnustuspalkintoja ansioistaan.

Raili Pönni raportoi yliopiston rehtorille Ilkka Niemelälle

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.