Aalto-yliopiston kesäkoulu sai ennätykselliset 803 hakemusta vuoden 2024 kesäkursseille

Summer School students chatting during a networking event in Helsinki
Kesäkoulun opiskelijat jutustelemassa verkostoitumistapahtumassa Helsingissä. Kuva: Laura Lumijärvi

Aalto-yliopiston kesäkoulun hakuaika kesän 2024 kursseille päättyi toukokuun lopussa. Kesäkoulu on perustamisestaan vuonna 2019 lähtien jatkuvasti kasvattanut toimintaansa laajentamalla kurssitarjontaa ja lisäämällä niin maisteri- kuin kandidaattitason kursseja.

Tänä vuonna kesäkoulu vastaanotti yhteensä hämmästyttävät 803 hakemusta. Kesäkoulu tarjoaa vuonna 2024 kaksitoista huipputason kurssia, kuten Virtual Reality, Game Design, Circular Economy, Nordic Product Design, Data Visualisation, Digital Business, Nordic Biomaterials, Self-Leadership ja Radical Creativity.

Avointen kesäkurssien lisäksi Aalto-yliopiston kesäkoulu järjestää räätälöityjä ohjelmia yliopistoille ympäri maailmaa. Tänä kesänä opiskelijaryhmä Loyla University of Chicagosta osallistuu Global Perspectives in Digital Business -nimiseen ohjelmaan Aallossa. Ohjelmaan kuuluu luentoja digitaalisaatiosta ja muotoiluajattelusta, vierailu Supercellille ja muita aktiviteetteja.

Olen innoissani siitä, että kurssi on ollut niin suosittu, että toinenkin toteutus täyttyi nopeasti tänä vuonna.

Edward Morrell, väitöskirjatutkija ja Aalto-yliopiston kesäkoulun Game Design-kurssin opettaja

Korkea kysyntä edellytti lisäkurssien järjestämistä

Suosituimmat kurssit vuonna 2024 olivat Circular Economy, Nordic Product Design ja Game Design.

Game Design-kesäkurssi oli suuri menestys vuonna 2023, herättäen laajaa kiinnostusta ja saaden positiivista palautetta. Tänä vuonna kurssi myytiin nopeasti loppuun, minkä johdosta Aalto-yliopiston kesäkoulu järjesti toisen toteutuksen vastatakseen korkeaan kysyntään. Myös lisäkurssi täyttyi nopeasti, mikä korostaa kasvavaa kiinnostusta pelisuunnittelua kohtaan.

“Olin niin ylpeä nähdessäni, että Game Design -kesäkurssin ensimmäinen toteutus vuonna 2023 oli niin suuri menestys; oli uskomattoman tyydyttävää nähdä kurssimateriaalin puhuttelevan niin monia opiskelijoita, joista jokainen lähti kurssilta mukanaan portfolio useita huikeita pieniä pelejä. Olen innoissani siitä, että kurssi on ollut niin suosittu, että toinenkin toteutus täyttyi nopeasti tänä vuonna”, sanoo Edward Morrell, väitöskirjatutkija ja Game Design-kurssin opettaja Aallon kesäkoulussa.

“Olemme olleet kiireisiä kehittäessämme kurssin materiaaleja, ja olen todella innoissani saadessani tavata ja opettaa uusia ryhmiä pelien tekemisen taiteesta, käytännöistä ja todellisuudesta vuonna 2024”, Morrell päättää.

Laura Kitinioja
Ohjelmajohtaja Laura Kitinoja on tyytyväinen tämän vuoden hakijamäärään.

Lähes 300 hyväksytyn hakijan myötä kesäkursseille osallistuu opiskelijoita monista taustoista sekä maista – muun muassa Kiinasta, Saksasta, Etelä-Koreasta, Italiasta, Belgiasta, Nigeriasta, Espanjasta, Yhdysvalloista, Tanskasta ja Intiasta.

“Monipuolinen kansainvälinen osallistujakunta rikastuttaa kesäkoulukokemusta. On hienoa, että voimme tarjota opiskelijoillemme monikulttuurisen ympäristön. Kurssien luentojen ja työpajojen lisäksi järjestämme monipuolista ja hauskaa oheisohjelmaa, johon kuuluu kaikille sopivia aktiviteetteja. Oheisohjelma kasvattaa ymmärrystä suomalaisesta kulttuurista ja tarjoaa mahdollisuuksia tutustua samanhenkisiin opiskelijoihin rennommassa ympäristössä. Järjestämme esimerkiksi retkiä Nuuksion kansallispuistoon, Porvoon vanhaankaupunkiin ja Suomenlinnaan”, kertoo Aalto-yliopiston kesäkoulun ohjelmajohtaja Laura Kitinoja.

Students in front of Väre building of Aalto University campus

Aalto-yliopiston kesäkoulu

Aalto-yliopiston kesäkoulu tarjoaa korkealaatuisia akateemisia kesäkursseja ja -ohjelmia Aalto-yliopistossa.

Henkilö istuu merinäkoalan edessä kuulokkeet päässä ja selaa tablettia hymyillen

Elämänlaajuinen oppiminen

Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen tarjonta auttaa sinua kehittämään osaamistasi alati muuttuvassa ympäristössä.

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
voikukkia nurmikolla
Opinnot Julkaistu:

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025 on päivitetty väylän ohjesivuille (aalto.fi).