Yritysyhteistyö
Tutkimusyhteistyö vahvistaa osaamista ja liiketoiminnan kehittämistä. Opintoprojekteissa syntyy uusia tuote- ja palveluideoita. Kampuksemme tarjoaa innostavan toiminta- ja verkostoitumisympäristön.
Tilastokeskuksen mukaan työpaikkailmoitusten määrä on vähentynyt vuoden 2023 aikana merkittävästi koko Suomessa ja tällä on vaikutuksensa opiskelijoidenkin työnsaantiin. Kun töitä on tarjolla aiempaa vähemmän, korostuu erilaisten rekrytointitapahtumien merkitys. Opiskelijoiden mahdollisuudet kohdata työnantajia, kuulla eri yrityksistä ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista sekä verkostoitua nousevat esiin Summer Job Dayn kaltaisissa tapahtumissa, jotka mahdollistavat henkilökohtaisia kohtaamisia.
Messuilla paikalla olleet työnantajat painottivat itsekin kohtaamisten tärkeyttä ja sitä, kuinka merkittävä kohderyhmä Aalto-yliopiston opiskelijat ja alumnit ovat. Monien yritysten pääkonttorit sijaitsevat pääkaupunkiseudulla ja Aallon opiskelijat muodostavat ison osan vuosittain rekrytoitavista työntekijöistä.
”Palkkaamme vuosittain suuren määrän Aalto-yliopiston opiskelijoita ja alumneja, esimerkiksi pelkästään kesätöihin palkkasimme viime vuonna lähes pari sataa Aallon opiskelijaa”, kertoo Maria Pasanen (Employer Branding Country Manager) ABB:ltä, joka on Aalto-yliopiston strateginen yrityskumppani.
Haastavasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta yritykset pitävät opiskelijoille esittäytymistä ja kesätöiden tarjoamista ensiarvioisen tärkeinä osina rekrytointitoimintaansa. OP Uusimaan HR-päällikkö Jani Mikanmaa kertoo Kauppakorkeakoulun Premium Partner OP:n tarjoavan tänä vuonna saman verran kesätyö- ja traineepaikkoja kuin aikaisempinakin vuosina. Kesätyöpaikkoja OP:lla on tarjolla koko Suomessa noin 500, joista 200 sijaitsee pääkaupunkiseudulla.
Milla Korhonen, HR Specialist, K-ryhmäMessukohtaamisissa on tärkeää, että pääsemme kertomaan opiskelijoille K-ryhmän monipuolisesta liiketoiminnasta
K-ryhmän HR Specialist Milla Korhonen ja Senior HR Specialist Essi Vuorenmaa kertovat, että yrityksen toiminnan esittely opiskelijoille on messujen kohokohta, sillä moni yritys tarjoaa paljon monimuotoisempia mahdollisuuksia kuin opiskelijat ehkä ennalta arvaavat. Kesätyöpaikoista kertominen ja opiskelijoiden ohjaaminen yrityksen urasivuille on myös tärkeää ja K-ryhmä, joka on myös Kauppakorkeakoulun Premium Partner, tarjoaa tänä vuonna jopa 6 000 kesätyöpaikkaa.
Kesätyöt tai harjoittelupaikat tarjoavat usein opiskelijalle ensikosketusta oman alan uranäkymiin ja yritykset pyrkivät tarjoamaan opiskelijoille jatkoa opintojen ohessa mahdollisuuksien mukaan. HR Specialist Lotta Lukka Destialta kertoo, että moni heille kesätöiden merkeissä työllistyneestä opiskelijasta on päässyt tekemään yritykselle opinnäyte- tai diplomityönkin sen tullessa ajankohtaiseksi. Destia on Career Design Labin partneriyritys.
Summer Job Day on osa Aalto-yliopiston urapalveluiden tarjontaa, joka tähtää opiskelijoiden uramuotoilu- ja työnhakutaitojen kehittämiseen. Seuraavat uramessut, Aalto Talent Expo, järjestetään marraskuussa 2024. Yritykset pääsevät ilmoittautumaan toukokuussa.
Uramuotoilu on luova tapa rakentaa omaa urapolkua ja työn tulevaisuutta.
Tapahtuma kokoaa yhteen kaupan, taiteen ja muotoilun sekä tekniikan työnantajat ja avoinna olevista kesätyöpaikoista kiinnostuneet Aalto-yliopiston opiskelijat
Tutkimusyhteistyö vahvistaa osaamista ja liiketoiminnan kehittämistä. Opintoprojekteissa syntyy uusia tuote- ja palveluideoita. Kampuksemme tarjoaa innostavan toiminta- ja verkostoitumisympäristön.
Career Design Labin palvelut ja yhteistyömuodot työnantajille, henkilökunnalle ja opiskelijajärjestöille
Kauppakorkeakoulu tarjoaa yrityksille ja organisaatioille niiden tarpeita vastaavia yhteistyön muotoja. Samalla toteutamme koulumme missiota.
Tervetuloa tapaamaan Aalto-yliopiston huippuopiskelijoita sekä rakentamaan positiivista työnantajamielikuvaa Aallon opiskelijoiden keskuudessa Aalto-yliopiston suurimmille rekrymessuille!