Aalto-yliopiston maine entistäkin parempi

Taloustutkimuksen selvityksen mukaan Aalto-yliopisto on tunnetuin korkeakoulu nuorten suomalaisten keskuudessa.

Aalto-yliopisto sai edellisvuosien tapaan erinomaiset arviot Taloustutkimuksen tekemässä korkeakoulujen imagotutkimuksessa. Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja arvioineeseen kyselyyn vastasi lähes 1 200 alle 30-vuotiasta suomalaista.

Kyselyyn vastanneiden mukaan Aalto-yliopisto tunnetaan parhaiten Suomen yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Aalto-yliopiston kiinnostavuus opiskelupaikkana kasvoi viime vuodesta samoin kuin kokonaisarvosana, ja Aalto ylsi näissä kategorioissa toiseksi koko joukosta.

Aalto-yliopisto nähdään edelläkävijänä

Korkeakoulujen imagoa selvitettiin kymmenen väittämän avulla, ja vastaajat arvioivat, sopivatko väittämät korkeakouluun tai yliopistoon hyvin vai huonosti. Mielikuvat Aalto-yliopistosta olivat aiempaa myönteisempiä ja ykkössija heltisi peräti kuudessa väittämässä: Tutkintoa arvostetaan työmarkkinoilla, yliopisto on edelläkävijä, se tarjoaa kansainvälisiä mahdollisuuksia, yliopisto näkyy myönteisesti mediassa ja on hyvin esillä sosiaalisessa mediassa ja Aalto-yliopisto erottuu edukseen muista korkeakouluista. Aalto sijoittui kolmen parhaan korkeakoulun joukkoon kolmessa väittämässä: maine opiskelupaikkana on hyvä, opetus on tasokasta ja koulutusalat ovat kiinnostavia.

Verkko tärkeä tiedon kanava

Kyselyssä selvitettiin myös nuorten suomalaisten tietolähteitä koulutukseen liittyvän tiedon saannissa. Yleisimmin käytetään oppilaitoksen www-sivuja sekä koulutusalaan ja oppilaitokseen liittyviä hakusanoja. Kahden viimeksi mainitun merkitys tietolähteenä on kasvanut viime vuosina voimakkaimmin.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.