Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat fiktiivisen kaupungin Paimiossa

Aalto-yliopiston opiskelijat osallistuivat lokakuun alussa Incomplete City -projektiin, joka on kansainvälinen arkkitehtuurikonsepti.
Opiskelijoita piirtämässä Incomplete City -arkkitehtuurikonseptia
Kuva: Paimion parantola -säätiö

Kolmetoista Aalto-yliopiston kaupunkisuunnittelun opiskelijaa osallistui uuden, kuvitteellisen kaupungin luomiseen nelipäiväisessä työpajassa Paimion parantolassa. Opiskelijat osallistuvat 5.–8.10.2024 kansainvälisesti tunnettuun Incomplete City -arkkitehtuurikonseptiin, jossa osallistujat piirtävät kuvitteellisen kaupungin laajalle kankaalle. Tämä on ensimmäinen kerta, kun luovasta ja leikkisästä lähestymistavastaan tunnettu kaupunkisuunnittelun työpaja järjestetään Suomessa.

Marco Ferrari, Joseph Grima ja Dan Hill kehittivät konseptin UCL Bartlett School of Architecture -oppilaitoksessa vuonna 2016. Sen jälkeen siitä on tullut kiinteä osa alan koulujen opetussuunnitelmia Michiganista Melbourneen.

"Yleensä järjestämme työpajoja tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä, joten projektin tuominen Paimion parantolaan on erityisen kiehtovaa", sanoo Dan Hill, Melbourne School of Design -koulun johtaja. Hän ohjasi opiskelijoita harjoituksen aikana. "Opiskelijat työstävät uusia visioita Helsingin kaupunginosista, joten odotamme, että piirustuksiin tulee piirteitä sekä Helsingistä että Paimiosta. Ehkä hieman metsää kaupungissa tai päinvastoin, ja kenties löydämme jotain uutta.”

Paimion parantola julkisivu
Kuva: Ola Kolehmainen, Paimion parantola -säätiö

Kohti uudenlaisia kaupunkeja yhteistyöllä

Harjoituksen aikana opiskelijat työskentelevät tiimeissä, luoden aluksi kokoelman kaupunkielementtejä penkeistä ja puista monimutkaisempiin kaupunkirakenteisiin. Ne yhdistetään suurempaan kaupunkikuvaan. Näin prosessissa tutkitaan laajempia kaupunkisuhteita, kuten infrastruktuuria ja diversiteettiä.

Työpaja tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden tutkia uusia ajattelutapoja ja harjoitella intensiivistä yhteistyötä, joka on menestyksekkään kaupunkisuunnittelun edellytys. Se on osa laajempaa kurssia, jonka aikana opiskelijat työskentelevät Helsingin kaupungin kanssa elvyttääkseen kahdeksan paikkaa kaupungin keskustassa.

"On kunnia tehdä yhteistyötä Paimion parantola -säätiön sekä sen valitsemien, energisten kuraattorien kanssa, ja syventyä kaupunkien luovaan kehitykseen", sanoo Antti Ahlava, Aalto-yliopiston kehittyvien suunnittelumenetelmien professori.

Paimion parantolan porraskäytävä
Kuva: Ola Kolehmainen, Paimion parantola -säätiö

Paimion parantolasta oppimisen ja innovaation alusta

Työpaja huipentui Spirit of Paimio -konferenssissa järjestettyyn näyttelyyn, jossa piirustukset esiteltiin kansainvälisille muotoilun, arkkitehtuurin ja median asiantuntijoille. Konferenssin teemana oli Yhteisöjen uusi aika – aihe, joka liittyy tiiviisti työpajaan.

Projektin avulla Paimion parantola -säätiö edistää strategista tavoitettaan kehittää yhteistyötä akateemisten instituutioiden kanssa ympäri maailmaa.

"Tämä on tärkeä askel, kun kehitämme Paimion parantolan uutta identiteettiä oppimisen ja luovan toiminnan alustana", sanoo säätiön kuraattori Joseph Grima. "Tarjoamalla mahdollisuuden työpajan kaltaiseen, käytännönläheiseen lähestymistavan, säätiö vahvistaa koulutustarjontaansa ja asemoituu dynaamiseksi keskukseksi akateemiselle ja ammatilliselle vaihdolle arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun alalla."

URL kopioitu

Moderni vaalea rakennus, jossa on useita ikkunoita ja parvekkeita, ympärillä korkeita puita.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kouvolan tyhjät kiinteistöt käyttöön kiertotalousrakentamisella

Aallon opiskelijat etsivät ratkaisuja Kouvolan kaupungin kiinteistöongelmiin.
Three persons sitting in front of multiple screens, balloons floating in the air
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston joukkue voitti pohjoismaisen NCPC-ohjelmointikilpailun opiskelijasarjan

Nordic Collegiate Programming Contest-ohjelmointikilpailu.
Professori Jouni Punkki iloitsee, että Loikka-hankkeen tutkimustulokset on viety täysimääräisenä käytäntöön ja Lammi näyttää omalta osaltaan suuntaa koko alalle. Kuva: Lammin Betoni
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lammi siirtyi valmistamaan vain vähähiilisiä tuotteita – taustalla tutkimustyö

Lammin Betoni siirtyi tänä syksynä valmistamaan vain vähähiilisiä harkkotuotteita. Siirtymää edelsi laaja-alainen, yli kahden vuoden pituinen kansallinen LOIKKA-tutkimushanke.
Aalto Digital Creatives autumn 2024 participants in a picture
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Luovia innovaatioita tukemassa: kaksitoista uutta tiimiä aloitti Aalto Digital Creatives- esihautomossa

Syyslukukauden luovien alojen esihautomo alkoi lokakuun ensimmäinen päivä. Aalto Startup Centerin startupneuvojat ja Aalto Studiosin luovien alojen asiantuntijat auttavat kahtatoista uutta tiimiä kehittämään liikeideoitaan.