Aalto-yliopiston rahastojen sijoitustoiminnan tuotto 7,9% alkuvuonna

Yliopiston rahastoista suunnataan tänä vuonna 41 miljoonaa euroa tutkimukseen ja opetukseen.
Ulkokuva kampukselta, jossa joukko ihmisiä seisoo punatiilisen rakennuksen edessä.
Aalto-yliopiston lukukauden avajaisia vietettiin tiistaina 3.9.2024. Taustalla kampuksen upouusi kohtauspaikka Marsio. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston rahastoista käytetään vuoden 2024 aikana yliopiston toiminnan rahoittamiseen 41 miljoonaa euroa, joka kattaa noin 9% yliopiston vuosibudjetista. Tämä rahoitus jatkaa laadukkaan opetus- ja tutkimustoiminnan turvaamista ja kompensoi yliopiston julkisessa rahoituspohjassa vuosia tapahtunutta murenemista. Rahastojen käyttöä ohjaa erillinen käyttöpolitiikka ja vuosittaisen käytön taso perustuu rahastojen sijoitussalkun pitkän aikavälin tuotto-odotukseen.

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana yliopiston rahastojen sijoitustoiminnan tuotto oli 7,9 %. Kesäkuun 2024 lopussa keskimääräinen vuosituotto sijoitustoiminnan alusta lukien oli 5,9 % ja rahastojen markkina-arvo 1475 miljoonaa euroa. Tästä 1456 miljoonaa euroa on rahastojen sijoitussalkussa ja 19 miljoonaa euroa rahastojen kassavaroja.

Osakemarkkinoilla nähtiin alkuvuoden aikana positiivista tuottokehitystä hellittävien inflaatiohuolten ja positiivisten kasvuodotusten tukemana. Korkomarkkinoilla epävarmuus jatkui ja keskuspankkien koronlaskuodotukset heiluivat voimakkaasti. Pääomasijoitusten tuottovaikutus oli myös positiivinen mutta jäi listattuja sijoituksia alhaisemmaksi jälkimmäisten jatkaessa palautumista vuoden 2022 kurssilaskusta.

Allokaatio 30.6.2024 Tuotto 1-6/2024 Keskimääräinen vuosituotto toiminnan alusta (05/2010)
Rahamarkkinat 1,4 % 1,7 % 1,1 %
Valtionlainat 4,7 % -0,1 % 0,9 %
Yrityslainat ja kehittyvien markkinoiden lainat 16,5 % 4,4 % 4,4 %
Osakesijoitukset 59,1 % 10,6 % 9,1 %
Hajauttavat strategiat 18,2 % 5,5 % 2,7 %
Aalto-yliopiston rahastojen sijoitussalkku 100,0 % 7,9 % 5,9 %

Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Aalto-yliopiston rahastojen pitkäaikainen pääoma sijoitetaan rahoitusmarkkinoille. Sijoitustoiminnan tehtävänä on tarjota rahoitusta yliopiston akateemiseen toimintaan. Yliopiston rahastojen sijoitusomaisuus muodostui 2008–2012 varainhankinnan ja valtion pääomituksen kautta. Näin kertyi yhteensä 700 miljoonaa euroa. Rahastojen sijoitusvarallisuus ei sisällä omistuksia yliopistolähtöisissä startup-yhtiöissä, kiinteistöissä eikä muita yliopistotoiminnan käytössä olevia omaisuuseriä.

Aalto-yliopiston sijoitustoiminta

An autumnal aerial view of Aalto University campus from Laajalahti, autumn colours, yellow and orange, are prominent in the trees

Aalto-yliopiston rahastojen sijoitustoiminta

Rahastojen sijoitustoiminnan tuottojen tarjoama rahoitus tukee Aalto-yliopiston opetusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa.

Aalto-yliopisto
URL kopioitu

Ylös vievät betoniset portaat, vasemmalla puolelle seinällä taideteos
Kampus, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Yellow post-it notes with different white symbols on them and a hand grabbing one of the notes.

Rekisteröidy avoimen tutkimuksen koulutuksiin – aiheina tekoäly, etiikka, datan visualisointi ja paljon muuta

Koulutustarjonnassa on paljon uusia aiheita. Rekisteröityminen syksylle 2024 on avattu.
Kristiina Huotari toimistonsa ulkopuolella.
Yliopisto Julkaistu:

Kristiina "Kiikki" Huotari: Haluan olla rakentamassa ja vahvistamassa hyvyyden todellisuutta

"Jos katsoo asioita rakkauden näkökulmasta, katsoo aina oikeasta näkökulmasta. Silloin kaikille on tilaa."
Kulkue tummiin pukeutuneita ihmisiä
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto juhlisti 15. lukuvuoden alkua

Aalto-yliopiston uusi lukuvuosi käynnistyi 3. syyskuuta. Avajaispuheissa korostettiin yhteyksiä suomalaiseen työelämään ja yhteisöllisyyttä.