Aalto-yliopiston sijoitussalkun alkuvuoden tuotto -0,7 %

Aalto-yliopiston pitkäjänteinen sijoitustoiminta tukee yliopiston strategiaa tuomalla lisärahoitusta opetukseen ja tutkimukseen.

Aalto-yliopiston sijoitussalkun keskimääräinen vuosituotto sijoitustoiminnan alusta lukien on ollut 4,9 % kulujen jälkeen. Alkuvuonna 2018 tuotto oli -0,7 % kulujen jälkeen. Sijoitussalkun markkina-arvo oli 1 044 miljoonaa euroa (1 052 miljoonaa euroa 31.12.2017). Alkuvuoden aikana sijoitussalkun kertyneestä reaalituotosta käytettiin 2 miljoonaa euroa yliopiston toiminnan rahoittamiseen.

Vuoden 2018 ensimmäisen puoliskon lopussa sijoitussalkusta oli 38 (44) % korkosijoituksissa, 56 (52) % osakesijoituksissa ja 6 (4) % hajauttavissa strategioissa, joiden osuutta on lisätty alkuvuoden aikana sijoitusstrategian mukaisesti. Myös osakesijoitusten osuus kasvoi allokaatiomuutosten ja pääomarahasto-ohjelman myötä.

Alkuvuonna markkinoiden heilunta lisääntyi koronnousuhuolien, poliittisten riskien ja kauppasodan uhan myötä. Toisella vuosineljänneksellä kehittyneet osakemarkkinat kuitenkin kääntyivät nousuun ja positiivisin tuottovaikutus salkkuun vuoden alkupuoliskolla tuli sijoituksista pohjoisamerikkalaisiin osakkeisiin sekä pääomarahastoihin. Salkun tuottoa painoivat sijoitukset kehittyvien markkinoiden valtionlainoihin ja osakkeisiin.

Sijoitussalkun korkoherkkyys pidettiin varsin alhaisella tasolla, ja valtionlainojen tuotto olikin lievästi negatiivinen korkotason noustua etenkin Yhdysvalloissa. Markkinaneutraalien hajauttavien strategioiden tuottoa painoi trendi- ja riskipreemiostrategioiden heikko tuotto. Valuuttariski vaikutti positiivisesti salkun kokonaistuottoon.

Allokaatio 30.6.2018

Tuotto 06/2018

Keskimääräinen vuosituotto toiminnan alusta (05/2010)

Rahamarkkinat

Sijoitusjohtaja Kati Eriksson
Aalto-yliopisto
puh. 040 563 6110

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.