Aalto-yliopiston sijoitussalkun tuotto 3,4 % vuonna 2015

Yliopiston sijoitustoiminnan tavoitteena on tuoda lisärahoitusta korkeatasoiseen opetukseen ja tutkimukseen.

Aalto-yliopiston sijoitussalkun tuotto vuonna 2015 oli 3,4 % kulujen jälkeen. Vuonna 2014 salkun tuotto oli 7,2 %. Sijoitussalkun keskimääräinen vuosituotto toiminnan alusta lukien on 4,9 %. Sijoitussalkun markkina-arvo oli 901 miljoonaa euroa.

Vuoden aikana sijoitussalkusta eriytettiin likviditeettisalkku, jonka markkina-arvo oli vuoden 2015 lopussa 74 miljoonaa euroa. Salkun tuotto oli 0,5 %. Aalto-yliopiston kokonaissalkun markkina-arvo oli 976 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2014 lopussa oli 996 miljoonaa euroa.

Sijoitusmarkkinat vahvistuivat alkuvuonna Euroopan keskuspankin tukitoimien avustamana. Ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana kaikki yliopiston sijoitussalkussa olevat omaisuusluokat tuottivat hyvin. Huolet globaalin kasvun jatkumisesta kasvoivat kuitenkin keväällä huomion kohdistuessa Kreikkaan ja Kiinaan sekä hyödykehintoihin. Lisäksi odotukset Yhdysvaltain keskuspankin ensimmäisestä koronnostosta aiheuttivat hermoilua markkinoilla. Markkinoiden heilunta nousikin merkittävästi edellisten vuosien alhaiselta tasolta ja tuotot useimmissa riskillisissä omaisuusluokissa olivat heikkoja vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

Vuoden 2015 lopussa sijoitussalkusta 50 % oli osakesijoituksissa ja 50 % korko- ja rahamarkkinasijoituksissa. Osakesijoitusten osuutta nostettiin vuoden aikana noin 4 %. Aalto-yliopiston osakesijoitusten tuotto oli 8,0 % ja korko- ja rahamarkkinasijoitusten tuotto –0,8 %.

Pääoman tuottojen tarjoama lisärahoitus edistää yliopiston taloudellista itsenäisyyttä ja parantaa yliopiston mahdollisuutta kohdistaa resursseja strategisille painopistealueille. Tulevina vuosina pääoman tuotoilla on tavoitteena kattaa noin 5 % yliopiston vuosittaisesta toimintabudjetista.

Lisätiedot:

Sijoitusjohtaja Kati Eriksson
Aalto-yliopisto
puh. 040 563 6110

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.