Aalto-yliopistossa tehtiin Suomen ensimmäinen 4G:llä kauko-ohjattu multikopterilento

Tulevaisuudessa koptereiden 4G-ohjaus voi helpottaa esimerkiksi pelastustöitä hankalissa paikoissa.
4G:llä kauko-ohjattu multikopteri. Kuva: Lassi Sundqvist

Lento tehtiin kuusiroottorisella pienoiskopterilla Nokian LTE/4G-testiverkossa Espoon Otaniemessä. Onnistunut kehitysprojekti ja koelento osoittavat, että LTE/4G-teknologia venyy tutkimuskäytössä kopterin ohjaukseen.

Ohjaus mobiiliverkon kautta mahdollistaa laajan toimintasäteen ja rakennuksen sisältä ohjattavat lennot ilman näköyhteyttä, videokameran ja mittareiden varassa.

– Tutkimus osoittaa, että 4G on riittävän nopea moneen tarkoitukseen. 4G tuo mobiiliteknologian harrastekäyttöön ja avaa lukuisia sovellusmahdollisuuksia ammattikäytölle. Tosin taitolento käsiohjauksella vaatinee 5G:n nopeuden, sanoo tutkimusassistentti Lassi Sundqvist tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselta.

Perinteisesti erilaisia lennokkeja ohjataan 2,4 gigahertsin radio-ohjaimella suoraan näköhavaintoon tukeutuen. Ohjattavuutta rajoittaa noin yhden kilometrin kantosäde, joka ei ulotu esimerkiksi rakennusten taakse.

Mobiiliverkon kautta tapahtuva kauko-ohjaus mahdollistaa lentojen paremman seurattavuuden ja lennokkien paikannettavuuden mahdollisissa ongelmatilanteissa.

– 4G voi helpottaa ja säästää resursseja esimerkiksi pelastustyössä tai vaikkapa sähkölinjojen vianselvityksessä.

Mahdollisuuksia ja uhkia

Käytön laajentumista julkisiin verkkoihin rajoittaa toistaiseksi lainsäädäntö.

– 4G-verkon käyttöön koptereiden kauko-ohjauksessa liittyy paitsi mahdollisuuksia, myös uhkia. Siksi on tärkeää, että lainsäädäntöä selvitetään ja kehitetään, sanoo professori Heikki Hämmäinen tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselta.

Myös mobiiliverkon laatuominaisuuksien kehittämiseksi tarvitaan lisätutkimusta. Tutkittavia asioita ovat esimerkiksi verkkopalvelun laatu (QoS) ja sen vaihtelu esimerkiksi tukiaseman vaihtuessa.

Tutkimus on osa tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella tehtävää mobiiliverkkojen tutkimusta sekä laitoksella työskentelevän Lassi Sundqvistin diplomityötä.

Video (YouTube)

Lisätiedot:

Professori Heikki Hämmäinen
Aalto-yliopisto
Sähkötekniikan korkeakoulu

Tekniikan kandidaatti Lassi Sundqvist
Aalto-yliopisto
Sähkötekniikan korkeakoulu

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.