ABB:n yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa syvenee – ABB:stä Kauppakorkeakoulun Premium Partner

Opetusyhteistyö tuo ABB:lle uusia ideoita ja parantaa sen tunnettuutta työnantajana kauppatieteilijöiden keskuudessa.
ABB:n henkilökuntaa juttelemassa opiskelijan kanssa Aalto Talent Expossa 2024
ABB Talent Expossa 2023, kuvaaja Sara Vertanen

ABB ja Kauppakorkeakoulu ovat solmineet kolmivuotisen Premium Partner -sopimuksen, joka on ollut voimassa vuoden 2024 alusta alkaen. Yhteistyötä on suunniteltu kevään aikana niin, että se täydentäisi mahdollisimman hyvin ABB:n strategista kumppanuutta Aalto-yliopiston kanssa.

Liiketoiminnan kehittäminen on muuttuvassa maailmassa entistä tärkeämpää ja tähän ABB toivoo saavansa tuoretta näkemystä opiskelijoiltamme erilaisten projektien kautta. Yhteistyö alkoikin juuri tällä teemalla, kun opiskelijaryhmä auttoi ABB:ta tutkimaan tulospohjaisen liiketoimintamallin hyödyntämistä. ABB:n kansainvälisyys, sen rooli kestävän kehityksen mukaisten ratkaisuiden kehittäjänä sekä pitkän historian tuoma kokemus liiketoiminnasta muuttuvassa maailmassa antavat erinomaiset eväät yhteistyölle.

Dekaani Timo Korkeamäki on hyvin innostunut tulevasta yhteistyöstä ABB:n kanssa: ”Kestävän kehityksen mukaiset ratkaisut tarvitsevat taakseen valtavasti hyvää johtamista, tarkkaa analyysiä sekä innovatiivisuutta. Mielestäni tässä partneruudessa toteutuvat hienosti nämä kaikki. Opiskelijamme hyötyvät kursseillamme ja erilaisissa projekteissa ABB:läisten laajasta kokemuksestaja toisaalta ABB saa varmasti tuoreita näkemyksiä toimintansa kehittämiseen edelleen”, Korkeamäki sanoo

ABB on osallistunut jo aiemmin Kauppakorkeakoulun opetukseen erityisesti Laskentatoimen laitoksella. Laskentatoimen professori ja laitoksen johtaja Teemu Malmi kertoo, että ABB:n edustajat ovat pitäneet vierailuluentoja ja tehneet yhteistyötä laskentatoimen maisteritason Capstone-kurssilla. ”Sekä ABB:n yksiköt että opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä yhteistyöhön.” Keskustelut koululaajuisesta kumppanuudesta käynnistyivät juuri tämän yhteistyön ansiosta.

Miikka Aho (Head of SSU Drives at ABB) kertoo yhteistyöstämme: "Kannamme vastuumme oppimisesta, palautepohjaisen kulttuurin kehittämisestä ja kasvusta. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat Capstone-kurssit, jotka ovat yhdistäneet Aallon opiskelijat ja ABB:n osaajat. Yhdessä olemme oppineet uusia näkökulmia ja luoneet konkreettisia ratkaisuja ja innovaatioita."

ABB on ollut vakituinen osallistuja myös opiskelijoille suunnatuissa tapahtumissa, ja esimerkiksi Aalto Talent Expossa 2023 se sai opiskelijoilta eniten mainintoja messujen mielenkiintoisimpana näytteilleasettajana. ABB:llä on Aallon Kandidaattikeskuksessa myös oma nimikkosali. Toiveena onkin, että Kauppakorkeakoulun kumppanuuden myötä yhä useampi Kauppiksen opiskelija oppii tuntemaan ABB:n myös erittäin hyvänä työnantajana.

More information

Annemari Rautio

Senior Manager, Corporate Relations, School of Business
Jonna Söderholm

Head of External Relations, School of Business
Partnership Program

Partneriohjelma pitkäjänteiseen kumppanuuteen

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla on oma partneriohjelma, joka rakentaa ja ylläpitää tiiviitä, pitkäaikaisia suhteita korkeakoulun ja yritysten välillä. Se on lajissaan ainutlaatuinen Suomen korkeakouluissa ja avaa yhteyksiä myös Aalto-yliopiston muihin kouluihin.

Kauppakorkeakoulu
ABB:n henkilökuntaa juttelemassa opiskelijan kanssa Aalto Talent Expossa 2024

Premium Partner - ABB

Kauppakorkeakoulun partneri vuodesta 2024 lähtien.

Kauppakorkeakoulu
Students presenting their project work in electronics

Strateginen yrityskumppani ABB

Aalto-yliopisto ja ABB tekevät yhteistyötä monilla alueilla, ja siinä ovat mukana Aallon kaikki kuusi korkeakoulua. Yhteistyö on jatkunut jo yli 130 vuotta.

Yritysyhteistyö

Metsähovi 50 vuotta
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Tähtitiistai-luentosarja tuo tähtieteen lähelle jokaisen arkea

Kaikille avoimessa Tähtitiistait-luentosarjassa pääset kuulemaan muun muassa levottomien mustien aukkojen tutkimuksesta, maapallon kokoisista teleskoopeista, ja mitä historiallinen 50-vuotinen aurinkotutkimus voi kertoa meistä itsestämme ja tulevaisuudestamme maapallolla. Luentosarja järjestetään syksyllä 2024 verkossa sekä paikan päällä Otaniemessä. Tervetuloa!
Väitöskirjatutkija Xinyi Tu XR-lasit päässään
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Teollisuus 5.0 on ihmiskeskeisyyden vallankumous – viisi asiaa, jotka meidän tulisi tietää siitä

Uudet teknologiat tekevät teollisuuden toiminnoista entistä älykkäämpiä ja joustavampia, mistä hyötyvät myös yhteiskunta ja työntekijät, sanoo väitöskirjatutkija Xinyi Tu.
Armaan Hooda vasemmalla, Pauliina Ilmonen oikealla.
Yliopisto Julkaistu:

Armaan Hooda vietti yhden päivän matematiikan professorina Aallossa

Osana TuKoKe-kilpailua (Tutki-Kokeile-Kehitä) Armaan Hooda voitti päivän professorina Aallossa. Hän vietti päivän yhdessä professori Pauliina Ilmosen ja muiden tutkijoiden kanssa Matematiikan ja systeemianalyysin laitoksella.
Sushant Passi, kuva: George Atanassov
Yhteistyö Julkaistu:

Sushant Passi: Tulevaisuudessa ihmisten välinen vuorovaikutus on ylellisyyttä

"Vuonna 2050 tulemme todennäköisesti edistämään ihmisten välistä vuorovaikutusta. Se on tällä hetkellä ehkä hieman syrjässä kaikesta, mutta se on korvaamatonta."