Adjunct Professor -tehtävässä aloittanut Nora Sillanpää tutkii hulevesiä

TkT Nora Sillanpään on nimitetty Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun rakennetun ympäristön laitokselle Adjunct Professor -tehtävään 1.12.2020–30.11.2025 väliseksi ajaksi.
Nora Sillanpää

Professuurin ala on hulevesien hallinta eli kaupunkialueiden sade- ja sulamisvedet. Professuurin on rahoittanut Maa- ja vesitekniikan tuki ry ja se sijoittuu vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmään. Adjunct Professor on tehtävä, jonka avulla ansioituneita alan asiantuntijoita voidaan palkata osa-aikaisesti opetustehtäviin.

Sillanpää työskentelee samalla palvelupäällikkönä Sitowise Oy:n vesipalveluissa, jossa hänen tehtäviinsä kuuluu hulevesien hallintaan liittyvät suunnittelutehtävät, suunnittelupalveluiden ja -toimintatapojen kehittäminen sekä tutkimusyhteistyö. Alan eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja tiedonvälitystä hän edistää vuonna 2018 perustamansa Suomen vesiyhdistyksen hulevesijaoston varapuheenjohtajana.

”Vesi- ja ympäristötekniikan tutkimus on korkeakoulumme tärkeimpiä osaamisalueita. Alalle tarvitaan tulevaisuudessa uusia osaajia, ja olen iloinen saadessamme Nora Sillanpään vahvistamaan opetusta vesi- ja ympäristötekniikassa. Yhteistyö alan yritysten kanssa vie tutkimustietoa käytäntöön ja tuo samalla yliopistoon arvokasta tietoa käytännön ongelmista”, sanoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

”Euroopassa ja maailmalla kaupungistuminen on megatrendi. Kestävää rakentamista varten tarvitaan uudenlaisia luontopohjaisia ratkaisuja hulevesien hallinnassa. Hulevesien määrän ja laadun hallintakeinot ja niiden kokeellinen ja laskennallinen arvioiminen ovat tärkeä osa vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusta Aalto-yliopistossa”, toteaa teknisen vesitalouden professori Harri Koivusalo.

Nora Sillanpäällä on pitkä kokemus hulevesistä. Hän on ollut kehittämässä ja tekemässä tunnetuksi kaupunkialueiden hydrologian ja hulevesien kestävän hallinnan tutkimusta Suomessa vuodesta 2003 lähtien. Ennen siirtymistä suunnittelutehtäviin hän työskenteli hulevesien parissa Teknillisessä korkeakoulussa, Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa.

Sillanpää väitteli tohtoriksi Aalto-yliopistossa vesitekniikan alalta vuonna 2014, jonka jälkeen hän työskenteli tutkijatohtorina vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmässä vuoteen 2019 saakka. Hän oli aktiivisesti mukana kuntien, yliopistojen ja yritysten Uudet hulevesien hallinnan Smart & Clean ratkaisut -yhteistyöhankkeessa. Sillanpää on kokenut opettaja ja hän on ollut mukana ohjaamassa useita väitös- ja diplomitöitä Aalto-yliopistossa.

Yhteystiedot:

Nora Sillanpää
Vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmä
Puh. +35844 3427 9109

Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Aallon logo talon katolla

Neljä uutta professoria Insinööritieteiden korkeakouluun

Työelämäprofessorit Hannele Holttinen ja Teemu Manderbacka sekä apulaisprofessorit Mikko Suominen ja Risto Ojala nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.