Aivotutkimusta kaikille

Aivoaakkoset-teos kokoaa Aalto-yliopiston monialaista aivotutkimusta ja tarjoaa tutkittua tietoa ihmisaivoista ja niiden toiminnasta.
Aivoaakkoset kansi

Aivotutkimus on aina ajankohtaista: haluamme ymmärtää miten aivomme toimivat ymmärtääksemme itseämme paremmin sekä selvittää aivosairauksien taustoja voidaksemme paremmin.

Aalto-yliopiston neurotutkijoiden tuore suomenkielinen tietokirja Aivoaakkoset (toim. Synnöve Carlson ja Riitta Hari, Aalto ARTS Books 2021)tarjoaa monialaisen kokonaiskuvan aivoista ja niiden toiminnasta sekä Aalto-yliopistossa kehitetyistä uusimmista aivotutkimusmenetelmistä.

Aivot ovat hierarkkisesti järjestäytynyt hermoverkosto, joka on evoluutiossa kehittynyt ennustamaan tulevaisuutta, ei niinkään prosessoimaan ulkomaailman ärsykkeitä mahdollisimman tarkasti.

Eri alojen asiantuntijoiden kirjoittamissa luvuissa perehdytään muun muassa hermosolujen viestintään hierarkkisesti järjestäytyneissä aivoverkostoissa, aivojen muovautuvuuteen muistin ja oppimisen perustana, aistimisen ja liikkumisen hermostolliseen perustaan, verkkokalvon toimintaan, kielellisiin toimintoihin ja tunteiden säätelyyn.

Kirjassa pohditaan myös tietoisuuden ja aivojen suhdetta ja avataan näkökulmia poikkeavaan aivotoimintaan. Lisäksi lukijaa houkutellaan pohtimaan luovuuden, taiteen ja neurotieteen yhteyksiä.

Oppimateriaali ja tietolähde

Teos pyrkii osaltaan tukemaan ja kannustamaan monialaista tutkimusyhteistyötä ja luomaan siihen tarvittavaa yhteistä kieltä. Se kannustaa myös lukijaa kriittiseen pohdintaan ja kyseenalaistaa aivojen ja mielen toimintaa koskevan tietämyksemme tason.

Aivoaakkoset-teos perustuu Aalto-yliopistossa jo vuodesta 2013 toteutettuun samannimiseen luentosarjaan, joka syntyi aikanaan Aalto-yliopiston monitieteisen aivoAALTO-tutkimusprojektin innoittamana.

Kirjassa ja luentosarjassa neurotieteen aktiiviset tutkijat valottavat asiantuntevasti ja selkeästi omaa tutkimusalaansa ilman, että lukijalta tai luentosarjan seuraajalta vaaditaan erityisiä taustatietoja. Kurssin osallistujina onkin ollut opiskelijoita kaikista Aallon kouluista sekä henkilökuntaa.

Aivoaakkoset on runsaasti kuvitettu ja sopii tietolähteeksi ja ajatusten herättäjäksi kaikille aivoista ja ihmismielestä kiinnostuneille. Kirja toimii myös Aivoaakkoset-kurssin opetusmateriaalina.

Osta kirja verkkokaupasta. Koodilla: aivot20 saat 20 % alennuksen loppusummasta.

Avatun kirjan sivuja.

Aalto ARTS Books

Aalto ARTS Books toimi taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin alojen kustantajana.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.