Mitkä asiat opinnoissa ovat auttaneet sinua parhaiten eteenpäin urallasi?
Syy toisen maisteritutkinnon suorittamiseen oli pääosin sen hetkisen työtehtäväni vaatimus: minut oli rekrytoitu aiemmin Lindströmille controlleriksi, mutta myöhemmin siirryin osaksi Business Intelligence –tiimiä. Vastasin Lindströmin datan tallennusprojekteista ja olin BI-työkalun pääkäyttäjä. Tähän tehtävään Aallossa suoritettu tutkinto tarjosi laajan näkökulman ja kokemuksen BI-teknologian trendeistä.
Aallossa pidin eniten vierailijaluennoitsijoista, joita kävi luennoillamme muun muassa Roviolta, Sanomalta ja Qlikview’ltä. He toivat mukanaan oikeita työelämän haasteita opiskelijoiden ratkottavaksi. Lisäksi vaihto-opintoni Shanghain Jiao Tongin yliopistossa vahvistivat aiempaa rahoituksen ja sijoittamisen tietämystäni, ja opiskelu niin kansainvälisessä, korkean tason akateemisessa instituutiossa kasvatti myös verkostojani. Vaihto-opiskelujakso vaikutti myöhemmin vahvasti rekrytoimiseeni nykyiseen työtehtävääni Valiolla Kiinan rahoitusjohtajana.
Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?
Jos minulla olisi ollut enemmän energiaa ja aikaa opintojen aikana, olisin keskustellut aktiivisemmin professoreiden kanssa tutkimusprojekteista, joihin olisin voinut ottaa osaa. Toimin aiemmin tutkimusassistenttina Vaasan yliopistossa, ja olisin halunnut keskittyä rahoituksen informaatiotekniikan tutkimukseen.
Miten päädyit työskentelemään Valiolle Kiinassa?
Sain hienon mahdollisuuden, kun näin työpaikkailmoituksen LinkedInissä 2018. Hain työtä ja olin täysin vakuuttunut siitä, että saisin paikan, toisaalta taustani vuoksi ja toisaalta myös vahvan kokemukseni vuoksi. Osaamistasoni oli hyvällä mallilla: kiitos edellisen työnantajani, Lindströmin, jossa olin työskennelyt 8 vuotta, minulla oli laaja kokemus muun muassa sisäisestä tilintarkastuksesta, fuusioista ja yrityskaupoista sekä BI-projekteista.
Lopulta unelma kävi toteen ja nykyisin työskentelen Valiolla Kiinan rahoitusjohtajana. Istun myös Valion Shanghain ja Valion Kiinan johtokunnissa.
Mikä on ollut tärkein vaihe urallasi tähän asti?
Valiolla on korkeat odotukset Kiinan liiketoiminnan kasvusta. B2B-liiketoiminta on ollut olemassa Kiinassa viimeisten vuosikymmenten ajan, mutta vuodesta 2018 lähtien Valion Kiinan strategia on pyrkinyt kasvattamaan omaa brändiään ja lanseeraamaan kuluttajaliiketoimintaa markkinoilla.
Jossain määrin tämä on start-up-yritys ja kiinnostavin osa tähän asti on ollut päästä kasvamaan yrityksen ja liiketoiminnan mukana. Maitotuotteiden markkinat kasvavat vahvasti Kiinassa ja kohtaamme monia erilaisia haasteita tuodaksemme uuden brändin kuluttajien tietoisuuteen. Joka tapauksessa olen valmis kohtaamaan uudet haasteet tiimini kanssa!
Lisätiedot:
Tutustu tarkemmin Li Xun urapolkuun LinkedInissä!