Työskentelet sovelluskaupan optimoinnin asiantuntijana Next Games -yrityksessä. Miten päädyit nykyiseen työhösi ja minkälaisia tehtäviä työhösi kuuluu?
Kuten yllä mainitsin, sain tutkielmani kirjoittamisen loppupuolella työpaikan Next Gamesilta pelaajien tukiasiantuntijana. Next Gamesilla meillä työntekijöillä on hyvät mahdollisuudet oppia ja kehittää itseämme ammatillisesti. Puolitoista vuotta myöhemmin aloittamiseni jälkeen huomasin, että yrityksessämme oli sovelluskaupan optimoinnin asiantuntijan paikka auki. Yrityksemme arvojen – uteliaisuuden ja rohkeuden – kannustamana päätin hakea paikkaa, ja sain sen. ASO (App Store Optimization) ei ole täysin uusi konsepti mobiilipelialalla, joskin sitä ei tunneta laajalti. Kyseinen työ tarkoittaa käytännössä prosessia, jolla pyritään lisäämään sovelluksen tai pelin näkyvyyttä ja löydettävyyttä sovelluskaupassa tavoitteena kasvattaa pelin orgaanisten latausten määrää. Työn kiehtova mutta myös haastava puoli on sen jatkuva muuttuminen. Apple ja Google muuttavat ja päivittävät jatkuvasti sovelluskauppojaan, joten ASO-asiantuntijan on opittava jatkuvasti lisää sopeutuakseen muutoksiin.
Miten kiinnostuit pelialasta?
Rakastan pelata kaikenlaisia mobiilipelejä, Candy Crushista Call of Duty -peliin. En kuitenkaan ollut koskaan kuvitellut työskenteleväni mobiilipeliyrityksessä, ennen kuin aloin tutkia tätä alaa kirjoittaessani maisterintutkielmaani.
Millaista on työskennellä kansainvälisessä mobiilipeliyrityksessä?
Se on ollut uskomatonta. Ensinnäkin yrityksessämme on yli 100 työntekijää 24 eri kansallisuudesta, mikä on tehnyt englannista pääkielemme, joten kielimuuri ei ole ollut ongelma. Lisäksi Next Gamesissa meillä kaikilla työntekijöillä on sama tavoite: luoda parhaimpia ja kiinnostavimpia pelejä, joita pelaajat rakastavat. Työskentely intohimoisten, erittäin luovien sekä kunnianhimoisten ihmisten kanssa saman mission ja vision saavuttamiseksi on todella mahtavaa. Ja mikä tärkeintä, yrityksemme arvot – kolme C:tä, eli huolenpito, uteliaisuus ja rohkeus – ovat tukeneet ammatillista kasvuani sellaiseksi ASO-asiantuntijaksi, joka olen tänä päivänä.
Minkälaisia neuvoja antaisit itsellesi, jos olisit nyt opiskelija? Opiskelisitko esimerkiksi myös jotain kokonaan toista alaa?
Olisin antanut itseni olla uteliaampi. Opintojeni alusta lähtien keskityin pääaineeni, eli johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan, kursseihin. Puolen vuoden jälkeen aloin käydä myös sivuaineeni kursseja, ja sen oppiaineen kurssit erosivat aika paljon siitä, mitä olin pääainekursseilla oppinut. Tämän johdosta aloin ymmärtää, että data-analyysiopinnot voisivat vahvistaa saamaani johtamisen ja liiketoiminnan osaamistani. Näin ollen viimeisen opintovuoteni aikana tein yhden kurssin R-ohjelmoinnista Otaniemen kampuksella. Jos olisin ollut jo heti opintojeni alusta lähtien vielä uteliaampi, uskon, että Aalto-yliopiston tarjoamilla resursseilla ja joustavuudella olisin voinut omaksua vielä vahvempaa osaamista ja tietotaitoa ennen työelämään astumista.
Minkälaisia vinkkejä antaisit pelialalla työskentelystä kiinnostuneille opiskelijoille?
Haluaisin muistuttaa kauppatieteiden opiskelijoita siitä, että mobiilipelien kehittäminen ja ylläpito vaatii eri alojen asiantuntemusta: se ei ole vain ohjelmoijien tehtävä, vaan ala vaatii myös esimerkiksi markkinoinnin, projektinhallinnan, yhteisömanageroinnin, tietojenkäsittelyn ja taiteen osaamista. Jos siis olet kiinnostunut työskentelemään pelialalla, ei haittaa, vaikka sinulla ei olisi ohjelmointitaustaa. Kannattaa yrittää jatkuvasti etsiä avoimia työpaikkoja kyseiseltä alalta, ja saattaa käydä niin, että löydät sellaisen roolin, joka sopii itsellesi ja voi jopa yllättää sinut.
Tutustu tarkemmin Wen-Hui Tun urapolkuun LinkedInissä!