Älypuhelimet sekä säästävät että tuhlaavat aikaa

Käyttäjät kokevat älypuhelimen vaikutuksen omaan ajankäyttöönsä ristiriitaiseksi.

Tietotekniikan tutkimuslaitoksen, HIIT, tutkijat selvittivät juuri julkaistussa tutkimuksessa, millaisia myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia älypuhelinten käyttöönottoon liittyy.  Kaksitoista älypuhelimen käyttäjää raportoivat kahden viikon ajan kaikki käytössä heränneet kokemukset päiväkirjaan.

Yhtäältä älypuhelimen koettiin säästävän aikaa, koska esimerkiksi sähköposteja voitiin lukea helposti missä tahansa. Toisaalta älypuhelinta käytettiin paljon ajan tuhlaamiseen esimerkiksi pelaamalla pelejä luennolla tai surffaamalla netissä kesken työpäivän.

”Samaan aikaan kun laitteella voitiin säästää aikaa sitä voitiin myös tuhlata. Ajan tappamisesta tuntuikin tulevan monelle koukuttava tapa, jota oli vaikea vastustaa. Käyttäjät kertoivat välillä jopa häpeävänsä ajan tuhlaamista, mutta tekivät sitä silti”, kertoo tutkija Eeva Raita

”Aika tuntui  muutenkin olevan käyttäjille keskeinen arviointiulottuvuus. Tutkittavat esimerkiksi kertoivat, että jos jokin ominaisuus tai sovellus on liian hidas he lopettavat sen käyttämisen. Lisäksi käyttäjiä turhauttivat sellaiset toiminnot, joiden oli tarkoitus nopeuttaa arjen toimintoja, mutta joiden käytössä tuhraantuikin lopulta paljon aikaa.”

Tutkimus osoittaa, että älypuhelinten vaikutus ajankäyttöön on ristiriitainen.

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkimus Mixed Feelings? The Relationship between Perceived Usability and User Experience in the Wild julkaistaan Helsingissä 26.-30.10.2014 järjestettävässä kansainvälisessä NordiCHI2014-konferenssissa.

Lisätietoja:

Tutkija, VTM Eeva Raita, Sosiaalitieteiden laitos, Helsingin yliopisto.
E-mail [email protected], Puh: 050-3746656

Tietotekniikan tutkimuslaitos (HIIT) on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen tutkimuslaitos. HIITissä tutkitaan tietojenkäsittelytieteen perusmenetelmiä ja -tekniikoita sekä uusia sovelluksia ja niiden vaikutuksia ihmisiin ja yhteiskuntaan. www.hiit.fi

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.