Armchair-näyttely esillä Tukholman huonekalumessujen nuorten suunnittelijoiden Greenhouse-osastolla

Aalto-yliopiston Armchair-näyttely esittelee Tukholman huonekalumessuilla 14 kalustesuunnittelun maisteriopiskelijan ohuesta teräsputkesta valmistamaa käsinojallista tuolia.
Chairs in Aalto University's Armchair exhibition at Stockholm Furniture Fair. Photo: Evelin Kask
Armchair-näyttelyn tuoleja: Shreya Kembhavi, Mondriaan; Sanni Rajapolvi, Aava; Berke Özkay Özkök, 517. Kuvat: Evelin Kask

Tukholman kansainväliset huonekalumessut on pohjoismaiden tärkein muotoilualan vuosittainen tapahtuma ja osa Tukholman Design-viikkoja, jolloin kaupungissa järjestetään lähes 400 design-tapahtumaa ja -näyttelyä. Tukholman messut on kompakti ja korkeatasoinen tapahtuma, jossa alan ammattilaiset, suunnittelijat, opiskelijat, pohjoismaalaiset kalustevalmistajat, kauppiaat ja media kohtaavat toisensa hyvin organisoidusta puitteissa. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään 4. – 8. helmikuuta 2020.

Tukholman messujen mielenkiintoisin osa on Greenhouse-niminen nuorten suunnittelijoiden ja korkeakoulujen osasto. Ensimmäisen kerran vuonna 2003 järjestetyn Greenhousen merkitys ja pinta-ala on kasvanut jatkuvasti. Se herättää yhä kasvavaa mielenkiintoa alalla toimivien vakiintuneiden yrittäjien rinnalla. Jury valitsee hakemusten perusteella 30 parasta koulua ja nuorta muotoilijaa Greenhouseen, jonne Aalto-yliopisto on säännöllisesti yli kymmenen vuoden ajan kutsuttu näytteilleasettajaksi.

Aalto-yliopiston osasto on usein herättänyt huomiota korkeatasoisella ja omaperäisellä esillepanollaan. Alan johtavat kansainväliset julkaisut kuten Domus, Dezeen, Wallpaper, Archinew ja Artsthread ovat esitelleet verkkosivuillaan korkeakoulun saavutuksia kattavasti.

Tänä vuonna Aalto-yliopiston Armchair-näyttely esittelee 14 kalustesuunnittelun maisteriopiskelijan ohuesta teräsputkesta valmistamaa käsinojallista tuolia. Tiukasti rajatun harjoitustyön tarkoitus on kiinnittää opiskelijoiden huomio kalusteen muotoon sekä rakenteeseen - ja mikä tärkeintä, omaperäisen ja persoonallisen muotokielen löytämiseen.

Näyttelyyn osallistujat:
Essi Aalto
Imola Balogh
Susanna Daniela
Hazel-Aylin Feizula
Noora Katajalaakso
Shreya Kembhavi
Markus Koistinen
Yeaeun Lee
Huiyun Miao
Sanni Rajapolvi
Miika Ruotsalainen
Stiina Ruusuvuori
Shuoan Yang
Berke Özkay Özkök

Lisätietoja:
Martin Relander, Lehtori

Ryhmän näyttelyn oma nettisivu:

Greenhouse-osio messuilla:

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.