Auroptic Medicalille Slush-voitto

Biopsianäytteiden ottoa kehittävään tekniikkaan erikoistunut startup nappasi voiton Slushin Y Science -kilpailussa.
Biopsy needle
Uusi teknologia mahdollistaa paremmat biopsianäytteet kasvaimista.

Auroptic Medical on voittanut Slushin Y Science -kilpailussa 5000 euron palkinnon Health ja Pharma -kategoriassa. Startup on lähtöisin Business Finlandin rahoittamasta hankkeesta, jota on tehty Oulun yliopiston ja Aalto-yliopiston johdolla yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa. Startup perustettiin keväällä 2021.

Tutkimusryhmä on kehittänyt teknologiaa parempien biopsianäytteiden ottamiseen kasvaimista. Tekoälypohjainen menetelmä auttaa ohjaamaan biopsianeulan aiempaa tarkemmin oikeaan paikkaan.

"Tutkimuksessamme kehitetty menetelmä voisi estää merkittävän osan uusintabiopsioista, kun näyte saadaan kerralla oikeasta kohdasta. Tällä olisi positiivinen vaikutus muun muassa syöpädiagnostiikkaan, jos täsmällisen diagnoosin saaminen voitaisiin saada päiviä tai viikkoja nykyistä aiemmin", sanoo professori Heikki Nieminen Aalto-yliopistosta.

Slush Y Science on Slushin sivutapahtuma, jossa kilpaillaan kolmessa kategoriassa. Lue Auroptic Medicalin voitosta lisää Oulun yliopiston sivuilta.

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Harald Herlin Learning Center

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.