Avaruusasiantuntijat koolle Otaniemeen

Vuosittain järjestettävä Winter Satellite Workshop on laajentunut pohjoismaiden suurimmaksi avaruusammattilaisten kohtaamiseksi.
Dipoli Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto / Anni Kääriä

Winter Satellite Workshop 2024 järjestetään Otaniemessä Dipolissa keskiviikosta perjantaihin 17.–19. tammikuuta. Tapahtuma on Suomen ja muiden pohjoismaiden sekä Baltian maiden suurin New Space eli uuden avaruuden tapahtuma.

Aalto-yliopiston perustama ja järjestämä tapahtuma kokoaa yhteen avaruusteknologian asiantuntijat, tutkijat ja opiskelijat keskustelemaan ajankohtaisista aiheista nopeasti kehittyvällä avaruusalalla. Puheet ja työpajat käsittelevät uutta avaruutta, kaukokartoitusta ja avaruuden kestävää käyttöä sekä satelliittitehtäviä, satelliittialustojen kehittämistä, avaruustieteitä ja -instrumentteja.

Tapahtuma on kaikille avoin

Winter Satellite Workshop 2024 on kaikille avoin tapahtuma, ja kolmen päivän aikana kuullaan useita mielenkiintoisia puheenvuoroja. Yksi tapahtuman pääpuhujista on EU-komission ase- ja avaruusteknologian pääjohtaja Timo Pesonen.

Suomi ja Viro liittyivät Euroopan avaruusjärjestön miehitettyjen avaruuslentojen ohjelmaan viimeisinä ESA:n täysjäseninä marraskuussa 2022. Ohjelmaan osallistuminen mahdollistaa Suomelle pääsyn hankkeisiin, jotka koskevat kansainvälistä avaruusasemaa, kuulentoja ja kuun kiertoradalle suunniteltua avaruusasemaa sekä Mars-lentoja.

”Suomella on aina ollut vahva asema avaruustutkimuksessa ja soveltavassa tutkimuksessa. Viimeisten vuosien aikana Suomi on profiloitunut uuden avaruusajan ketteränä ja kustannustehokkaana avaruusajan toimijana, jossa startup-yritykset sekä tutkimusosaaminen kansainvälisissä hankkeissa kasvavat voimakkaasti”, tapahtuman vetäjä, professori Jaan Praks kertoo.

Tervetuloa kaikille avoimeen tapahtumaan kuulemaan ja tutustumaan, millainen ympäristö Suomi on avaruusalan osaajille ja mitä New Space on.

Winter Satellite Workshop ohjelmaan voi tutustua osoitteessa spaceworkshop.fi.

Jutussa aiemmin mainitut ESA:n miehitettyjen avaruuslentojen ohjelman johtaja Daniel Neuenschwanderin ja ruotsalaisastronautti Christer Fuglesangin vierailut valitettavasti peruuntuvat.

Lisätietoa:

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.