Big data voisi auttaa maahanmuuttajia työllistymään

Kauppislaisten idea voittoon suomalaisorganisaatioiden digihaasteita ratkoneessa opiskelijakilpailussa. Kilpailun järjestivät Accenture ja Slush.
Minna Rissanen, Stella Kallionpää ja Antti Korpelainen. Kuva Mikko Raskinen

Maisteriopiskelijamme Minna Rissanen, Antti Korpelainen ja Stella Kallionpää voittivat Accenturen ja Slushin järjestämän Accenture Digital Innovation Challenge (ADIC) -opiskelijakilpailun. He saivat palkinnoksi 10 000 euroa.

Kauppiksen tiimin tehtävänä oli ratkoa Maahanmuuttoviraston asettama haaste siitä, miten parantaa maahanmuuttajien työllistymisen. Isoin ongelma Suomeen tulijoilla on ammatillisten verkostojen puuttuminen. Verkostoja kuitenkin tarvitsisi, kun etsii työtä.

”Konseptimme Hidden Gems havaitsee piilotyöpaikkoja verkosta saatavan avoimen datan avulla”, ryhmä kuvaa voittoisaa ideaansa. ”Konseptin tuella maahanmuuttajat ja muut työnetsijät voisivat löytää verkostoja, joita heillä ei kenties alunalkaen ole.”

Loppukilpailussa seitsemän joukkuetta

Accenture Digital Innovation Challenge -opiskelijakilpailu oli käynnissä koko syksyn ja se huipentui 1.12. Slushin yhteydessä järjestettyyn finaaliin, jossa loppukilpailuun valitut seitsemän opiskelijatiimiä esittelivät kehittämiään digi-innovaatioita.

Opiskelijat ratkoivat kilpailussa Ilmarisen, Metson, Sanoman, Stora Enson, UPM:n, Kalmarin ja Maahanmuuttoviraston digihaasteita. Finaaliin pääsi joukkueita yliopistoista ja korkeakouluista ympäri Suomen. Aaltolaisten lisäksi mukana oli opiskelijoita muun muassa Oulusta, Lappeenrannasta ja Helsingistä.

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.