BIOECONOMY-tutkimusinfrastruktuurille rahoitusta Suomen Akatemialta

Aalto-yliopiston ja VTT:n huippuallianssi keskittyy kestävään biomassan jalostukseen.

Suomen Akatemia on myöntänyt BIOECONOMY-tutkimusinfrastruktuurille 769 305 euron rahoituksen. Aallon ja VTT:n tieteelliset infrastruktuurit yhdistävän huippuallianssin vastuullisena johtajana toimii Kemian tekniikan korkeakoulun akatemiaprofessori Jukka Seppälä, ja sen tavoitteena on löytää uusia ratkaisuja biotalouden teknologisiin haasteisiin. Allianssi kattaa koko kehityskaaren molekyylitasonhuippututkimuksesta prosessikehitykseen ja uusiin teknologiaratkaisuihin, ja sen erityisalue on metsäbiomassan jalostaminen korkean teknologian tuotteiksi.

BIOECONOMY-infrastruktuuri tarjoaa kansainvälisesti ainutlaatuisen tutkimusympäristön, mikä edistää biotalousinnovaatioita ja suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä ja uudistumista. Tavoitteena on kansainvälisten tutkimusyhteistöiden ja verkottumisen kehittäminen niin, että BIOECONOMY muodostaa osan eurooppalaista tutkimusinfrastruktuuria ESFRI:tä vuonna 2020.

Lue myös:

Aallon tutkimusinfrastruktuureille rahoitusta Suomen Akatemialta

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.