"Butter Churner" (Kirnu) voitti arvostetun vuoden 2023 Red Dot Concept Award -palkinnon

Aalto ARTSin opiskelijan Anurag Sardan voitokas maisterityö (CoID) sai inspiraationsa intialaisesta perinteisestä voin kirnuamistekniikasta.
Anurag Sarda’s master’s thesis project Butter Churner

Voin valmistaminen kotona on monimutkainen prosessi, ja Intiassa siihen liittyy tietty, perinteinen ja varsin työläs tekniikka vatkaimineen. Aalto-yliopiston muotoiluopiskelija Anurag Sardan kehittämä uudenlainen ”kirnu” yksinkertaistaa perinteisen intialaisen voinvalmistuksen.

Anurag Sarda’s master’s thesis Butter Churner

”Butter Churner” hyödyntää voimajousimekanismia, joka mahdollistaa vaivattoman edestakaisen liikkeen. Tämä mekanismi on erityisesti suunniteltu sekoittamaan paksua kermaa purkin sisällä, ja se on tehokkain kaikista manuaalisista voinvalmistusmenetelmistä. Lisäksi laitteessa on sisäänrakennettu siivilä, jonka avulla voimaito ja voipallot voidaan erottaa tehokkaasti toisistaan. Tuloksena on tuoretta voita vain neljässä minuutissa.

Anurag Sarda’s master’s thesis Butter Churner

Aalto ARTS -opiskelija Anurag Sardan maisterinäyte syntyi Aalto-yliopiston Collaborative and Industrial Design (CoID) -ohjelmassa lehtori Simo Puintilan ohjauksessa.

”Haluan ilmaista vilpittömät kiitokseni Simo Puintilalle sekä professori Severi Uusitalolle ja kaikille Aalto-yliopiston työpajamestareille heidän jatkuvasta tuestaan ja ohjauksesta, jota sain tämän projektin aikana", Red Dot Concept Award 2023 -voittaja sanoo.

Red Dot Design Award on kansainvälinen, vuosittain järjestettävä tuote- ja teollisen muotoilun, brändi- ja konseptisuunnittelun kilpailu. Palkinnoilla juhlistetaan ja tunnustetaan maailman luovimpia ja omaperäisimpiä ideoita ja projekteja.

Kuvat: Anurag Sarda

Lisätietoja: https://www.red-dot.org/

URL kopioitu

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Nainen punasävyisissä vaatteissa katsoo suoraan kameraan, taustalla metsäluontoa
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Reetta Ranta: "Pyrin miettimään kaikessa sitä, miten tehdä maailmaa paremmaksi”

Alumnitarina: Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni Reetta Rannan mukaan kaikessa tekemisessä pitäisi olla mukana eettinen pohdinta.