Uutiset

Cyber Citizen -hanke kehittää eurooppalaisten kyberturvataitoja pelillistämisen avulla

Aalto-yliopisto ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat toteuttaneet laajan Cyber Citizen -hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää arkipäivän kyberturvataitojen osaamista Euroopan unionin alueella.
Kuva, jossa esitellään Cyber Citizen -hankkeen lopputuotteet: SecPort-portaali sekä kyberturvallisuuteen keskittyvä peli.
Hankkeen tärkeimmät tuotokset ovat SecPort-oppimisportaali sekä Cyber City Tycoon -kyberturvallisuuspeli.

Aalto-yliopisto ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat toteuttaneet laajan Cyber Citizen -hankkeen, jossa luotiin EU-jäsenmaihin yhteinen kyberturvallisuustaitojen oppimismalli, kyberturvallisuusportaali ja mobiilipeli. Hankkeen tavoitteena on kehittää arkipäivän kyberturvataitojen osaamista Euroopan unionin alueella. Suomen saama hankeraha EU:n elpymisvälineestä on kolmivuotinen ja arvoltaan viisi miljoonaa euroa.

Hanke parantaa turvallisuutta yksilöiden, yritysten ja yhteiskunnan tasolla sekä luo kilpailuetua kyberturvallisuudesta

Tavoitteena on, että eurooppalaiset osaavat hyödyntää digitaalisia palveluita ja laitteita turvallisesti arjessaan. Eurooppalaisten parantunut kyberturvallisuusosaaminen edistää yhteiskunnan infrastruktuurin suojaamista ja vähentää riskejä laajemmassa mittakaavassa.

Kun työntekijät oppivat tunnistamaan erilaisia kyberuhkia ja ajattelemaan turvallisuutta kokonaisvaltaisemmin, myös yritysten turvallisuustaso paranee. Turvallinen toimintaympäristö ja osaavat työntekijät taas parantavat Euroopan kilpailukykyä maailmassa, jossa digitaaliset palvelut ovat yhä tärkeämmässä roolissa.

"Kyberrikollisuus ei tunne rajoja. Jos kyberrikollisuus olisi valtio, se olisi maailman kolmanneksi suurin talous, jonka vaikutukset tuntuvat kaikkialla. Uhkien hillitsemiseksi on tärkeää parantaa kaikkien eurooppalaisten kyberturvallisuustietoja ja -taitoja. Cyber Citizen -hanke on hieno esimerkki sekä Suomen edelläkävijyydestä että EU:n laajuisen yhteistyön tärkeydestä kyberturvallisuuden edistämisessä", liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne sanoo. 

Kybertaitoja opettava peli innostaa myös nuorempaa kohderyhmää

Hankkeen tärkeimmät tuotokset ovat SecPort-oppimisportaali sekä Cyber City Tycoon -kyberturvallisuuspeli. Ne tulevat saataville Suomessa 31.10.2024 ja EU-alueella laajemmin marraskuussa 2024.

Ilmainen mobiililaitteilla tai portaalin kautta pelattava peli auttaa käyttäjiä tunnistamaan kyberuhkia viihdyttävällä tavalla. Pelissä hyödynnetään viihdepelien pelimekaniikkaa kyberturvallisuustietoisuuden kasvattamiseen, ja se soveltuu myös nuoremmille pelaajille. Peli kannustaa perehtymään kyberturvallisuuteen laajemmin esimerkiksi SecPort-portaalin kautta.

Portaali tarjoaa monipuolisia kyberturvallisuustyökaluja, kuten verkkokursseja, artikkeleja, videoita, ohjeita ja sanaston. Se auttaa ymmärtämään keskeisiä kyberuhkia ja tarjoaa materiaaleja niiltä suojautumiseen. Portaalin sisältö koostuu hankkeessa tuotetusta materiaalista sekä aineistosta, joka on kerätty tai tuotettu yhteistyössä eri EU-maiden kyberturvatoimijoiden kanssa. 

"Olemme yksi maailman digitalisoituneimmista yhteiskunnista ja siksi meidän tulee osata toimia turvallisesti ja noudattaa verkkomaailman liikennesääntöjä. Toivon, että peliä ja koulutusportaalia tullaan hyödyntämään laajasti esimerkiksi koulujen opetuksessa", valtion kyberturvallisuusjohtaja Rauli Paananen sanoo.

"Hankkeessa olemme yhdistäneet yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin sekä akateemisen maailman osaamista kyberturvallisuuden perustaitojen kehittämiseksi. Portaali ja peli ovat hyvä alku tälle työlle, joka vielä jatkuu. Portaali tuo kyberturvallisuuden lähelle ihmisiä ja tarjoaa kattavasti tietoa ja apua yhden luukun periaatteella, hyödyttäen niin yksilöitä kuin organisaatioitakin", hankkeen projektipäällikkö Marianne Lindroth kertoo. 

Mitä seuraavaksi? 

Portaalin sisältöä päivitetään ja kehitetään aktiivisesti, jotta se pysyy ajantasaisena kyberuhkien kehittyessä. Hankkeen rakentama Euroopan laajuinen yhteistyöverkosto on tärkeässä roolissa tässä työssä. Verkostoon ovat tervetulleita kaikki kyberturvataitojen kehittämisestä kiinnostuneet tahot.

Lisätietoja:

valtion kyberturvallisuusjohtaja Rauli Paananen, [email protected], p. 0295 342 212
hankkeen projektipäällikkö Marianne Lindroth, Aalto-yliopisto, [email protected], p. 040 410 8383
viestintäasiantuntija Kati Korhola, Aalto-yliopisto, [email protected]

Pelin latauslinkit:

Apple: https://apps.apple.com/fi/app/cyber-city-tycoon/id6463220027
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aalto.cybercitizen

Portaali: www.secport.org & www.secport.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Ilmakuva modernista kaupunkimiljööstä, jossa on viherkattoisia ja aurinkopaneelein varustettuja rakennuksia veden äärellä.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopistolle merkittävä rahoitus vihreän siirtymän tutkimukseen

Suomen Akatemian myöntämä rahoitus vauhdittaa energiajärjestelmien, mikroelektroniikan ja kestävien kaupunkien tutkimusta.
Sinipunainen liukuväritausta ja ilmapallojen päällä leijuva podiumi, jonka päällä valkoista savua, josta hohtavat valon eri spektrit.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2024 voittaja on AALTOLAB Virtual Laboratories

Aalto-yliopiston vuoden 2024 avoimen tieteen palkinnon saaja on valittu.
Uusi aiempaa herkempi infrapunasensori tuo hyötyjä moneen eri teknologiaan. Kuva: Aalto-yliopisto / Xiaolong Liu
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät infrapunasensoreista aiempaa herkempiä

Uuden teknologian uskotaan olevan suoraan integroitavissa esimerkiksi itseohjautuviin autoihin.
Ryhmä ihmisiä poseeraa amfiteatterin suurilla kivirapuksilla. Rakennuksen takana on suuret ikkunat ja vihreä katto.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon vuosi 2024: Avaruustutkimusta uusilla taajuuksilla, rakkauden aivokuvia, kaupunkivihreää ja paljon muuta

Aalto-yliopiston vuosi 2024 piti sisällään innovaatioita, inspiraatiota ja roppakaupalla radikaalia luovuutta – tässä katsaus siihen.