Uutiset

Datan ja analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin päätöksenteon tukena ovat keskimäärin keskinkertaisella tasolla

Markkinoinnin tila -tutkimus nostaa esiin erityisesti markkinoinnin analytiikan kehityskohtia.
Henkilö työskentelee sekä kannettavalla tietokoneella että iPadillä.
Kuva: Aalto-yliopisto / Kalle Kataila

Loppuvuodesta 2022 suomalaisyritysten keskuudessa toteutettu Markkinoinnin tila -kyselytutkimus nosti esiin erityisesti markkinoinnin analytiikan hyödyntämiseen liittyviä haasteita.

”Vaikka asiakasdataa kerätään yrityksissä monipuolisesti, koettiin kehitystarpeita olevan erityisesti analyyttisissä tekniikoissa, joita tarvitaan datan hyödyntämiseen päätöksenteossa. Datan ja analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin päätöksenteon tukena olivatkin keskimäärin keskinkertaisella tasolla, vaikka vaihtelu yksittäisten yritysten välillä on toki suurta”, kertoo tutkimuksen sisällöstä ja analyysistä vastannut professori (associate) Johanna Frösén

Erityisiä tutkimuksessa esiin nousseita kehityskohteita ovat yritysten (ja muiden organisaatioiden) välinen yhteistyö analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä; analytiikan laaja-alaisempi hyödyntäminen päätöksenteossa; sekä analyyttisen osaamisen hyödyntäminen erityisesti markkinatilanteiden muutosten tunnistamisessa ja ennakoinnissa. 

Johanna Frösén kertoo, että yhteistyötä kyllä tehdään jonkin verran datan keräämisessä ja analysoinnissa esimerkiksi asiakkaiden ja tavarantoimittajien kanssa. Tästä huolimatta organisaatiorajat ylittävä yhteistyö analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä on vielä suhteellisen vähäistä. 

”Ulkoisia partnereita voitaisiinkin hyödyntää analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä nykyistä huomattavasti laajemmin. Markkinoinnin päätöksenteon osa-alueiden osalta kyvyn hyödyntää analytiikkaa koettiin nykyisellään olevan hyvällä tasolla erityisesti asiakaspalvelussa, asiakasymmärryksessä ja brändinhallinnassa. Sen sijaan analytiikan hyödyntämisessä markkinoinnin optimointiin liittyvässä taktisessa päätöksenteossa koettiin olevan laajalti parantamisen varaa.”

Tutkimus toteutettiin nyt kahdeksatta kertaa, ja vastauksia siihen saatiin yhteensä 704 eri organisaatiolta. Yleisin nimike kyselyyn vastanneiden keskuudessa oli toimitusjohtaja.

Lisätietoja:

Markkinoinnin laitos

Markkinoinnin laitos on menestyksekäs ja dynaaminen yhteisö opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita, joiden kunnianhimoisuus näkyy tutkimusprojekteissa ja hankkeiden verkostoissa.

Lue lisää
Three Aalto University students are doing group work by writing on paper together.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Nainen ja mies katsovat ylöspäin
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten kouluttaa ongelmanratkaisijoita? Uusi raportti valottaa parhaita käytäntöjä

Aalto Design Factoryn raportti korostaa koulutuksen opiskelijakeskeisyyttä, reaalimaailman haasteisiin tarttumista ja erilaisten toimijoiden yhteistyötä.
Valkoinen kukka edessä, ihmisiä taustalla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miehet, ruotsinkieliset ja maisterin tutkinnon suorittaneet omistavat eniten listaamattomien yritysten osakkeita

Ensimmäisessä kattavassa selvityksessä suomalaisten henkilöomisteisten listaamattomien osakeyhtiöiden omistajista selvisi muun muassa se, että vain kolme prosenttia väestöstä omistaa näiden yhtiöiden osakkeita.
Kolme opiskelijaa ryhmätyön äärellä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun lähestymistapa kestävään kehitykseen kauppatieteiden koulutuksessa on ainutlaatuinen Euroopassa

Meillä on yli 30 vuoden kokemus kestävän kehityksen aiheisiin liittyvästä tutkimuksesta, joten voimme nojautua opetuksessa huipputason tutkimukseen, sanoo dekaani Timo Korkeamäki.
Kuva, jossa esitellään Cyber Citizen -hankkeen lopputuotteet: SecPort-portaali sekä kyberturvallisuuteen keskittyvä peli.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Cyber Citizen -hanke kehittää eurooppalaisten kyberturvataitoja pelillistämisen avulla

Aalto-yliopisto ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat toteuttaneet laajan Cyber Citizen -hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää arkipäivän kyberturvataitojen osaamista Euroopan unionin alueella.