Deloitte ja OP haastavat Aallon opiskelijat elävöittämään hiljentyviä paikkakuntia
OP Ryhmä ja Deloitte järjestävät maaliskuussa Aallon opiskelijoille Social Hackathon -kilpailun. Opiskelijat haastetaan keksimään uudenlaisia keinoja palvella ihmisiä, jotka asuvat hiljentyvillä ja tyhjentyvillä paikkakunnilla Suomessa.
Kilpailun keskiössä ovat ihmiset – nyt etsitään palvelumalleja sekä yksilöille että eri väestöryhmille, kuten ikääntyville, lapsiperheille, lapsille ja nuorille, eri ammattikuntien edustajille tai maahanmuuttajille. Erityisesti etsitään uusia yhteistyömalleja ja digitaalisia palveluinnovaatioita, joilla voidaan purkaa fyysisen maailman rajoitteita.
Hackathonissa edellytetään, että ideoitavat ratkaisut soveltuvat sellaisille tyhjentyville paikkakunnille, joiden
- palvelut ovat supistuneet merkittävästi ja
- nykyinen väestöpohja ja sijainti mahdollistavat laajemmat peruspalvelut siitä huolimatta, että työttömyys ja muuttotappio hiljentävät paikkakuntaa.
Deloitten ja OP:n edustajat arvioivat opiskelijoiden lopputuotokset arviointikriteereinään ratkaisun innovatiivisuus, skaalattavuus ja yhteiskunnallinen merkitys. Lopputuotteina voi syntyä esimerkiksi täysin uusi palvelu, uudenlainen tapa lähestyä olemassa olevaan ongelmaa tai digitaalinen palvelukonsepti, joka murtaa fyysisen maailman rajoitteet.
Kilpailussa etsitään ratkaisuja uudelle kasvulle
”OP haluaa toimia ihmisten ja yritysten ongelmien ratkaisijana. Haluamme aktiivisesti olla mukana etsimässä ratkaisuja uudelle kasvulle. Siksi haluamme olla mukana etsimässä uudenlaisia ratkaisuja kaupunkikeskusten ulkopuolisen Suomen elinvoimaisuuden varmistamiseksi. Meille on tärkeää löytää uusia tapoja kerätä ja hyödyntää sekä hallussamme olevaa hiljaista että näkyvämpää tietoa”, toteaa OP:n uusien liiketoimintojen tuotekehityksestä vastaava Kristian Luoma.
Deloitte Digital tukee kilpailuun osallistuvia tiimejä tarjoamalla heidän käyttöönsä valmentajia kisan ajaksi.
”Kilpailijoiden ja valmentajien monipuoliset taustat, tiivis yhteistyö ja Hackathonin intensiivinen työskentelytapa tekevät kisasta luovan ajatuskiihdyttämön ja odotammekin siitä rajoja rikkovia innovaatioita koko Suomen hyödyksi”, kommentoi Deloitte Digitalin Suomen vetäjä Mikko Räty.
Kisassa ratkaistava ongelma on tärkeä sekä OP:lle että Deloittelle. OP:n perustehtävänä on luoda taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia sekä omistaja-asiakkailleen että toimintaympäristölleen.
Deloitten perimmäinen tarkoitus kiteytyy lauseeseen ”Making an impact that matters”. Siksi OP ja Deloitte haluavat jatkaa parhaaksi arvioitavan idean kehittämistä. Voittajajoukkue palkitaan kesätyöpaikoilla OP Ryhmässä ja Deloittella, jotka tukevat voittajia jatkamaan konseptinsa jatkotyöstöä kesän ajan.
Aikataulu:
- Hackathoniin voi ilmoittautua voi joko 3-4 hengen joukkueena tai yksilönä. Ilmoittaudu mukaan!
- Kickoff-tilaisuus järjestetään torstaina 2.3.2017 klo 14.00–17.00 OP:n tiloissa (Gebhardinaukio 1). Tilaisuudessa kuvataan tarkemmin tehtävänasettelu ja arviointikriteerit.
- Kilpailutyö tehdään joukkueena. Joukkueet muodostetaan Kickoff -tilaisuudessa.
- Päivän mittainen Hackathon-tilaisuus järjestetään torstaina 23.3.2017 Aallon tiloissa.
Lisätietoja:
Ilkka Huikko
Osakas, pankki- ja vakuutussektorin toimialajohtaja
[email protected]
Deloitte
Kristian Luoma
Uusien liiketoimintojen tuotekehitys
[email protected]
OP Ryhmä
Anne Salonvaara
Corporate Relations Manager
[email protected]
Aalto-yliopisto
- Julkaistu:
- Päivitetty: