Uutiset

Digioppia verkkokaupasta analytiikkaan

Digitaaliset ja visuaaliset työvälineet hallitsevat vahvasti tietotyötä. Kauppiksen opiskelijat simuloivat tätä maailmaa MIS-kurssilla.
MIS-kurssilla opiskelijat saavat läpileikkauksen siitä, kuinka uudet teknologiat ja niiden avulla saatava data muokkaavat tämän hetken liiketoimintaympäristöä.

Informaatioteknologia on tullut vauhdilla firmoihin. Teknologioiden ja niistä saatavan datan ymmärrys on ehdotonta, jotta yritys voi menestyä globaalissa kilpailussa. Tässä bisnesympäristössä toimimista Kauppakorkeakoulun kandiopiskelijat harjoittelevat tietojärjestelmätieteen Management Information Systems eli MIS-kurssilla.

”Kurssilla opiskelijat saavat läpileikkauksen siitä, kuinka uudet teknologiat ja niiden avulla saatava data muokkaavat tämän hetken liiketoimintaympäristöä”, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge kuvaa.

”He pääsevät myös konkreettisesti harjoittelemaan uusimpien ohjelmistojen käyttöä ja tekemään visuaalisia data-analyysejä sekä harjoittelemaan esimerkiksi verkkopohjaista ryhmäpäätöksentekoa”

Opiskelijat suorittavat kurssilla sertifikaatin IBM:n Watson Analytics -ohjelmaan BigDataUniversity.comin avoimella verkkokurssilla. Ohjelmalla on mahdollista itsenäisesti tuottaa ja käsitellä analytiikkaa suurista data-aineistoista.

”Watson Analytics on käyttöliittymältään suunniteltu tavallisille yrityskäyttäjille eikä vaadi opiskelijoiltakaan ohjelmointitaitoja analyysien tekemiseen. Tällä kurssilla ohjelmoinnin alkeitakin kyllä opiskellaan pelillistetyllä ’codecademy’-oppimisalustalla”, Bragge sanoo.

Marimekon Kari Härkönen kävi läpi verkkokauppaan liittyviä teemoja. "Verkkokaupan toteutukseen liittyvät kumppanit kannattaa valita tarkoin. Tähtää korkealle."

Luennoilla useita yritysvieraita

Lähes jokaisella opetuskerralla vierailee yritysedustaja kertomassa digiympäristöstä yksityiskohtaisesti omasta näkökulmastaan. Kari Härkönen, Marimekon Chief Digital Officer, veti opiskelijoille luennon verkkokaupan onnistuneesta johtamisesta.

Verkkokauppa Zalandosta Sanoma Digitalin kautta Marimekolle siirtynyt Härkönen jakoi opiskelijoille arvokkaita vinkkejä verkkokaupan trendeistä sekä niihin liittyvistä teknisistä ratkaisuista ja työkaluista. Hän haastoi opiskelijat myös pohtimaan, miten verkkokaupasta saadaan paras mahdollinen tuotto irti. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat listasivat nopeasti erilaisia keinoja, aina miellyttävästä käyttäjäkokemuksesta erilaisiin maksutapoihin.

Kauppakorkeakoulun alumnina Härkönen palaa mielellään opiskelijoiden pariin jakamaan osaamistaan. ”Parasta tässä on dialogi opiskelijoiden kanssa. Samalla opin itsekin, miten nuoret käyttävät verkkopalveluita ja mitä he niistä ajattelevat.”

Härkösen lisäksi kurssilla on käynyt vierailevia luennoitsijoita muun muassa Sanoma Media Finlandilta, IBM:ltä ja Fujitsulta. He ovat kertoneet opiskelijoille esimerkiksi digitaalisen transformaation menestystekijöistä, esineiden internetistä, kognitiivisesta tietojenkäsittelystä ja yrityksen ydinsovelluksista, joiden luomaan perustaan kaikki uudemmatkin menetelmät lopulta tukeutuvat.

Kauppiksen opiskelija Peik Hämekoski suunnittelee ottavansa sivuaineeksi informaatioteknologian Perustieteiden korkeakoulusta ja mediaopintoja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

”On todella hienoa, että yritysten edustajat tulevat kurssille kertomaan omasta ydinalueestaan”, opiskelija Peik Hämekoski kuvaa. Hän opiskelee Kauppakorkeakoulussa kolmatta vuotta ja tähtää startup-yrittäjäksi.

”Kurssilta saa suoraan sellaisia työkaluja, joita voi käyttää työelämässä. Ei keskitytä vain teoriaan, vaan fokus on myös käytännön oppimisessa.”

Mitä Hämekoski oppi Kari Härköseltä? ”Testaus on verkkokaupassa kaiken a ja o. Lopulta se on aina kuluttaja, joka päättää, mikä toimii.”

Lisätietoja
Kurssikuvaus mycourses-palvelussa

Kuvat Lasse Lecklin

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.