Elokuvataiteen laitoksen Action! -tasa-arvohankkeelle ESR-rahoitus

Hankkeen tavoitteena on edistää naispuolisten ammattilaisten työllistymistä audiovisuaalisella alalla, kehittää toimenpiteitä esteiden poistamiseksi ja tukea työllistämistoimia.
Kuva: Unto Rautio

Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen Action! Audiovisuaalisen alan tasa-arvon ja työllistymisen hankkeen toimenpideohjelma koostuu mentoroinnista, ammattilaisuuden kehittymisestä ja työllistymistä tukevista työkaluista, päättäjille suunnatusta tiedostamattoman vinoutuneen ajattelun koulutuksesta, hankehautomosta, tilastoinnin kehittämishankkeesta ja tiedottamisesta.

"Keväällä 2018 laitoksemme ilmaisi valmiutensa elokuva-alan tuotantoprosessien kehittämiseen täydennyskoulutuksen kautta. Action!-hanke vastaa omalta osaltaan tähän keskittymällä tärkeimpään eli tasa-arvoon", kertoo tutkimus- ja innovaatiopalveluiden neuvonantaja Kirsi Rinne Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

Hanke toteutetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuva- ja lavastustaiteen laitoksella yhteistyössä Women in Film and Television Finland (WIFT) ry:n kanssa. Tuen myöntäneen sosiaali- ja terveysministeriön kanssa aloitetaan neuvottelut toimintaohjelman hiomiseksi. ESR-rahoitus on kolmivuotinen.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.