Emilia Hernesniemen Hei hei Torniolle parhaan lyhytelokuvan Jussi-palkinto

Jussi-palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa opiskelijaelokuvalle. Palkittujen joukossa oli myös useita elokuvataiteen laitoksen ELOn tekijöitä ja alumneja.
Emilia Hernesniemi's documentary film Goodbye Tornio tells about Vilma, 18 years old high school graduate

Vuoden 2021 elokuvien parhaimmistoa juhlittiin ja palkittiin perjantaina 6. toukokuuta. Eniten Jusseja keräsi kansainvälistä menestystäkin niittänyt, Juho Kuosmasen ohjaama ja Jussi Rantamäen tuottama Hytti nro 6. Se voitti peräti kahdeksan palkintoa: parhaan elokuvan, ohjauksen, naispääosan, käsikirjoituksen, kuvauksen, leikkauksen, lavastussuunnittelun ja maskeeraussuunnittelun Jussit.

Elokuvat Guled & Nasra sekä Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia voittivat molemmat kaksi Jussia. Muita palkittuja elokuvia olivat muun muassa Hanna-Leena Haurun ohjaama Fucking with Nobody ja 70 on vain numero sekä parhaana dokumenttielokuvana palkittu Invisible Demons – Tuhon merkit.

Parhaana lyhytelokuvana palkittiin poikkeuksellisesti opiskelija Emilia Hernesniemen debyyttielokuva Hei hei Tornio, joka on hänen kandityönsä Aalto-yliopiston elokuvataiteen laitokselle. Hernesniemi opiskelee dokumenttielokuvan ohjausta.

”Kaikki meistä haluaa kuulua johonkin, ihan mihin vaan. Ja voi kestää, että se paikka löytyy”, Hernesniemi sanoi kiitospuheessaan.

Hei hei Tornio on lyhyt dokumenttielokuva nuoruudesta, lähtemisestä ja jäämisestä. Päähenkilö Vilma on 18-vuotias torniolainen ylioppilas, joka haaveilee muuttamisesta Helsinkiin. Vilma valmistuu lukiosta, juhlii viimeisiä iltoja kotikaupungissaan ja kuuntelee ei-toivottuja neuvoja tunteikkailta aikuisilta. Elokuva kertoo niistä hetkistä, kun asiat muuttuvat pysyvästi.

”Kiitos Aalto-yliopisto, että sain vapautta tehdä sellaisen elokuvan, että se tuntui sielussa hyvältä. Ilman luottamusta sellaista olisi vaikea tehdä”, Hernesniemi totesi.

Elokuvan käsikirjoitus on Emilia Hernesniemen, elokuvan on tuottanut Eveliina Mauno, kuvannut Iiris Sjöblad, leikannut Maija Karhula, äänisuunnittelusta vastaa Saku Anttila ja musiikin on säveltänyt Rolf Gustavson. Elokuva on kaikkien taiteellisesti vastaavien kandityö Aalto-yliopiston elokuvataiteen laitokselle.

Hei hei Tornio voitti myös syksyllä 2021 Rakkautta ja Anarkiaa -filmifestivaalien pääpalkinnon sekä uudelle lupaukselle myönnettävän Uusi aalto -palkinnon.

Onnea ja menestystä kaikille!

Katso Hei hei Tornio -elokuva Yle Areenassa

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.