Essi Viitanen aloitti erityisasiantuntijana tutkimuspalveluissa

Essi Viitanen työskentelee Avoin tiede ja ACRIS -tiimissä keskittyen ARTS-tehtäviin.
A photo of Senior Advisor Essi Viitanen.

Essi Viitanen aloitti lokakuun alussa erityisasiantuntijana Aalto-yliopiston tutkimuspalvelujen Avoin tiede ja ACRIS -tiimissä. Hänen tehtäviinsä kuuluu Aallon taiteellisten tuotosten raportointi, taiteellisen toiminnan arvioinnin kriteeristön kehittäminen sekä avoimeen julkaisemiseen ja tutkimusdatan hallintaan liittyvät tehtävät.

Yhdessä Eeva Savolaisen kanssa Viitanen vastaa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkimustuotosten raportoinnista ja validoinnista ACRIS-tutkimustietojärjestelmässä. Viitanen tekee yhteistyötä Aalto-yliopiston data advisor Kati Laakson ja data-agenttien kanssa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkimusdatan hallinnassa.

Essi Viitanen on väitellyt tohtoriksi University College Londonissa elokuvatutkimuksen alalta. Hän on luennoinut elokuva- ja kulttuuritutkimuksesta University College Londonissa, University of Greenwichissä ja Helsingin yliopistossa, sekä työskennellyt yliopistokustantamoissa Suomessa ja Iso-Britanniassa. Viimeiset puolitoista vuotta hän toimi kustannustoimittajana Aalto ARTS Booksilla.

Vapaa-ajallaan Essi ulkoilee koiriensa kanssa ja remontoi 150-vuotiasta taloa.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.